Bezuinigingen in de huishoudelijke/ondersteunende zorg

10 januari 2016

Bezuinigingen in de huishoudelijke/ondersteunende zorg

Foto: SP

Drie miljard moesten we landelijk, van staatssecretaris van Rijn, bezuinigen op de zorg. Door deze grote bezuinigingen hebben onder andere in de thuiszorg al duizenden zorgmedewerkers hun baan verloren en zijn nog veel meer mensen hun zorg kwijtgeraakt. Mede hierdoor zitten ook veel thuiszorgorganisaties in de problemen. Ook hier in de regio. Dit is één van de gevolgen waar de SP al vanaf het begin voor heeft gewaarschuwd en zich landelijk en lokaal actief voor heeft ingezet.

Omdat de gemeente voor deze zorg verantwoordelijk is, is de SP heel benieuwd hoe onze gemeente hiermee omgaat. Onlangs sloten het kabinet, de gemeenten en de vakbonden een akkoord. Het kabinet laat het overkomen alsof ze extra geld steken in onze zorg. Echter in werkelijkheid komt er maar een fractie, van wat ze eerder weghaalden, terug voor zorg. Het is zeker een goed begin, maar hiermee zijn de problemen in de zorg dus nog lang niet opgelost. In dit akkoord wordt onder andere 300 miljoen gestoken in de huishoudelijke /ondersteunende zorg. We hebben nu aan het college gevraagd om deze gelden, die straks door dit akkoord naar onze gemeente komen, ook daadwerkelijk te oormerken voor de huishoudelijke /ondersteunende zorg. Wij zien dit als een mooie kans voor het college om hiermee een goede bijdrage te leveren aan hun coalitie-akkoord, met als titel; "werken aan werk, zorgen voor zorg".