Wethouder van Rensch komt makkelijk weg met foutieve informatie

10 november 2015

Wethouder van Rensch komt makkelijk weg met foutieve informatie

Foto: SP

"Wethouder Ger van Rensch kwam dinsdagavond 3 november makkelijk weg met zijn foutieve informatie over de kosten van de asbestsanering van het dak van het gemeentehuis", aldus Frank Spreeuwenberg van de SP. In de vergadering van 22 september werd hier al over gesproken. Van Rensch legde toen uit dat het ging om asbest in klasse twee of klasse drie. In het slechtste geval (klasse drie) zou dit maximaal 100.000 euro extra kosten. In het  voorstel voor de meerkosten staat een bedrag van 475.000 euro. De uitleg die wethouder van Rensch tijdens de raadsvergadering van 3 november gaf werd door Spreeuwenberg als uitermate teleurstellend gekwalificeerd.

Spreeuwenberg: " Van Rensch zegt nu  iets anders, dan wat ik toen gehoord heb. En met mij meerdere raadsleden. Mijn verzoek om het betreffende gedeelte van de raadsvergadering via de videoregistratie te laten zien en horen werd helaas niet door alle fracties ondersteund. Dat had klip en klare duidelijkheid kunnen geven. In de discussie die volgde werd verschillende keren de aandacht van het cruciale punt afgeleid. Het gaat hier om verkeerde informatie geven. Bewust of onbewust, dat weet ik niet. Ook de uitleg over het niet tijdig informeren was een farce. Volgens Van Rensch zou de informatie pas 24 november bij de raad zijn als hij de Koninklijke weg had bewandeld. Daarmee “vergeet” hij dat hij de  raadsinformatiebrief versneld toe kan sturen. “Zelf heb ik in de herfstvakantie vragen gesteld over dit onderwerp en diezelfde week antwoorden gekregen, ondertekend door diezelfde  wethouder”, aldus Spreeuwenberg. Het kan dus wel.

Voor mij blijven er maar twee opties over hoe deze wethouder functioneert: onwillig of onkundig.

Daarbij is niet de eerste keer dat de gemeenteraad met onvoorziene meerkosten geconfronteerd wordt. De onvoorziene uitgaven voor het dak alleen liggen rond een miljoen euro. Allemaal gemeenschapsgeld.Tijd dat de wethouder beter op onze centen past!