h

Forse toename meldingen Wmo, jeugdzorg en PGB Horst aan de Maas

29 augustus 2015

Forse toename meldingen Wmo, jeugdzorg en PGB Horst aan de Maas

Foto: -

Vijf klachten bij de gemeente Horst aan de Maas met betrekking tot de uitvoering van de (gedecentraliseerde) Wmo, jeugdzorg en deels het PGB. Daartegenover staan 67 meldingen van gebruikers van de zorg bij het Meldpunt 2015, vooral over de jeugdzorg en het PGB. Dat blijkt uit het rapport (zie bijlage) van de Werkgroep Wmo Alert, die tussen april en juli een meldpunt openstelde voor gebruikers van Wmo, jeugdzorg en pgb. Een groot verschil. De Werkgroep vermoedt dat gebruikers niet zo vlug klagen bij de gemeente, omdat ze van de gemeente  afhankelijk blijven bij het toewijzen van zorg, ondersteuning en voorzieningen. Vorig jaar meldden 44 mensen hun ervaringen met de Wmo, aanzienlijk minder dan dit jaar.

Per 1 januari zijn een aantal zorgwetten van de rijksoverheid overgeheveld naar de gemeenten. Die gemeenten kregen tegelijkertijd minder geld ter beschikking om de zorg uit te voeren. Reden voor de Werkgroep Wmo Alert Horst aan de Maas om te vragen naar de ervaringen van de gebruikers met de uitvoering van de gemeentelijke zorg in Horst aan de Maas. Van 1 april tot 1 juli konden gebruikers hun ervaringen melden bij het Meldpunt Wmo 2015.

De Werkgroep kreeg meldingen over de bezuinigingen, de uitvoering van zorg, ondersteuning en voorzieningen door de leveranciers, de dienstverlening van de gemeente, de informatieverstrekking, de deskundigheid en de termijnen waarbinnen aanvragen voor zorg, ondersteuning en voorzieningen afgehandeld werden. 67 gebruikers reageerden, overwegend met kritische kanttekeningen, vooral met betrekking tot de jeugdzorg en het Persoonsgebonden Budget (PGB). Twijfels over de deskundigheid van medewerkers, ontoereikende informatie, bureaucratische regels en ook veel kritiek over bijvoorbeeld het vervoer van jeugdigen kwam door de meldingen naar voren.

De Werkgroep heeft het rapport opgestuurd naar de gemeenteraad en legt naar aanleiding van de meldingen een groot aantal vragen voor. Eén van die vragen betreft de vraag of het mogelijk is gebruikers onafhankelijke ondersteuning te bieden bij aanvraag, klachten en bezwaren.

U bent hier