Zwembad in Horst

18 juni 2015

Zwembad in Horst

Foto: SP

Het zwembad in Horst moet blijven; dat staat al een tijdje te lezen op posters op verschillende plekken in Horst aan de Maas. Onlangs is het rapport over de haalbaarheid van een regionaal zwembad op het Floriade terrein verschenen en besproken. De conclusies in dat rapport zijn duidelijk en voor ons niet nieuw: Niet Doen. De argumenten zijn: onveilige bereikbaarheid van het zwembad vooral voor fietsers, gebruikers willen er niet naar toe, financieel te risicovol project en verlies van werkgelegenheid. Uit onderzoek in Venlo blijk dat ook daar de gebruikers een zwembad op het Floriade terrein niet zien zitten. Het doet ons deugd dat ook andere partijen n.a.v. dit rapport een regionaal zwembad niet meer zien zitten. Dan rest de vraag hoe verder met het zwemmen in Horst?

Het College wil binnenkort een onderzoek onder de bevolking uitvoeren over de toekomst van het zwemmen voor Horst. Wat ons betreft richten we daarbij alleen de aandacht op zwemmen in Horst.

In deze tijd waarin het meer gaan bewegen volop in de belangstelling staat is dit de uitgelezen mogelijkheid om het schoolzwemmen weer in te gaan voeren. Dit zorgt voor een win-win situatie; kinderen bewegen meer en de exploitatie van het zwembad wordt verbeterd. Daarnaast moet geprobeerd worden om een oplossing te vinden voor de problemen van HZPC.

Wij zijn en blijven voor een goede zwemvoorziening in Horst, centraal, betaalbaar, geschikt voor alle gebruikers, waarbij onze eerste gedachte uitgaat naar de Berkel, eventueel met aanpassingen. Het is voor ons belangrijk dat het zwembad onder regie blijft van de gemeente, ook voor zijn werknemers. De gevolgen van marktwerking zie je nu in de gemeente Venray. Zwemmen is een voorziening die je niet over moet laten aan de markt.