Slechte beantwoording raadsvragen door B&W

29 mei 2015

Slechte beantwoording raadsvragen door B&W

Foto: SP

Raadsleden hebben regelmatig vragen over allerlei zaken die er spelen binnen onze gemeente. Men moet daarbij denken aan het NGB, CVI, de Ashorst, de Kasteelboerderij, het Sociaal Domein, woningbouw in dorpen en het accommodatiebeleid. Zeker als oppositiepartij heeft de SP geen andere mogelijkheden om deze informatie te krijgen dan door het stellen van zogenaamde raadsvragen. Als raadslid hoop je dan dat je een eerlijk, volledig en tijdig antwoord krijgt van het college. De laatste tijd viel het de SP, maar ook bijna alle andere partijen in de raad, op dat de beantwoording steeds vaker te wensen over liet.

Dit leidt ertoe dat naar aanleiding van deze vragen, dezelfde vragen weer gesteld moeten worden of aanvullende vragen, omdat de antwoorden onduidelijk zijn. Een weinig effectieve manier van werken.

In de vorige raadsperiode heeft het slechte beantwoorden al vaker tot discussie geleid in het overleg tussen de fractievoorzitters, maar dit heeft nooit tot een zichtbare verbetering geleid. De coalitiepartijen vonden de kwaliteit toen blijkbaar voldoende goed. Voor de SP was enkele weken geleden de maat vol, na de onvolledige en slechte beantwoording van vragen rondom het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) en de Kasteelboerderij. De SP heeft toen besloten de raad en het college hierover aan te spreken in de raadsvergadering. Dit plan van de SP, samen met de ervaringen van de andere partijen, heeft ertoe geleid dat in het overleg tussen de fractievoorzitters dit nu eindelijk als een groot probleem wordt gezien en dat nu eindelijk werk wordt gemaakt om dit proces flink te verbeteren. Er komt een verbetervoorstel.

Positief is dat het proces wordt verbeterd, negatief is het feit dat er eerst slecht werk werd afgeleverd bij de beantwoording van vragen. Met zo’n manier van werken kan de raad haar niet goed doen. De SP zal daarom het college hierover aan blijven spreken.