SP wint bij verkiezingen Provinciale Staten Limburg

23 maart 2015

SP wint bij verkiezingen Provinciale Staten Limburg

Foto: SP

De SP heeft tijdens de provinciale statenverkiezingen veel stemmen gekregen in Horst aan de Maas. De SP haalde met 16,88 procent in Horst aan de Maas ruim 2500 stemmen. Daarmee staat de SP op de tweede plaats als het gaat om het hoogste aantal stemmen. Het CDA bleef de SP nog voor, maar op haar beurt laat de SP partijen als PVV en VVD , D66 (gestegen naar 8%) en PvdA ver achter zich.

Het opkomstpercentage in Horst aan de Maas was 47,5 procent, daarmee loopt de gemeente iets achter op de landelijke opkomst. In 2011 stemde nog 55,48 procent van de kiesgerechtigden. In Griendtsveen bleef de SP de grootste partij met 5 procent meer stemmen dan het CDA. De PvdA leverde in Horst aan de Maas bijna 3 procent in, de PVV 4 procent en de VVD zelfs 5 procent; van 16,8 procent in 2011 naar 11,9 procent van de stemmen in 2015. De aanhang van D66 is daarentegen gegroeid met 5 procent en ook 50PLUS kreeg deze keer meer stemmen.

Hoewel de SP in Horst aan de Maas een iets lager percentage heeft dan bij de vorige statenverkiezingen kan toch met tevredenheid teruggekeken worden op een goede campagne. Bij de vorige verkiezingen voor Provinciale Staten was Thijs Coppus uit Horst provinciaal lijsttrekker  voor de SP. Die “plus”-factor had de partij deze keer niet.

Provinciaal steeg de SP van 12 naar ruim 15%. Een goed resultaat. Vraag voor de komende periode: is de achteruitgang van de PvdA en de winst van de SP voldoende voor de SP om toe te treden tot het College van Gedeputeerden van Limburg. De komende tijd zal het uitwijzen.

Een overzicht van de uitslagen van de SP sinds 1982 kunt u hier vinden.