Aniet Fonteyne (SP-raadslid): “Mantelzorgcompliment “ voortzetten

16 januari 2015

Aniet Fonteyne (SP-raadslid): “Mantelzorgcompliment “ voortzetten

Foto: SP

Mensen die een familielid of bekende ondersteunden en mensen met een zorgindicatie kwamen in het verleden in aanmerking voor een zogenaamd  “mantelzorgcompliment”. Doel: de mensen met een handicap kunnen iets extra’s doen voor hun mantelzorger.  Het bij het “mantelzorgcompliment” behorende bedrag was bedoeld voor zowel degene die zorg nodig heeft, als voor de mantelzorger die vaak behoorlijk belast is.

De gelden voor het “mantelzorgcompliment” zijn inmiddels overgeheveld naar de gemeenten. Reden voor de SP te onderzoeken hoe verschillende gemeenten om zijn gegaan met de gelden voor het “mantelzorgcompliment”.  Daaruit blijkt dat sommige gemeenten nog niet weten wat ze met het geld gaan doen. Maar er zijn ook gemeenten, zoals Roermond, Maasgouw, Leudal en Venray, die hebben besloten om zeker een deel van bovengenoemde gelden te blijven uitkeren aan mensen met een zorgindicatie. Om hen in de gelegenheid te stellen iets terug te kunnen doen richting mantelzorger in de vorm van een cadeaubon, een etentje samen of een extra bloemetje. Voor de mantelzorger extra waardering voor zijn of haar inzet. Dat is belangrijk voor beide partijen. Het valt niet mee voor mensen met een handicap om vaak hulp te moeten vragen aan een ander.                                                                                                                               Aniet Fonteyne, gemeenteraadslid voor de SP, is van mening dat zeker in een tijd waarin nog meer van de mantelzorger gevraagd gaat worden, maar ook ter bevordering van de zelfredzaamheid van zorgvragers, de gemeente ondersteuning kan bieden door de gelden te blijven uitkeren aan de mensen met een zorgindicatie. Dat is voor haar de reden aan het College van B&W van Horst aan de Maas te vragen of B&W de gelden voor het “mantelzorgcompliment” wil blijven uitbetalen aan de mensen met een zorgindicatie. Daarnaast vraagt SP-ster Fonteyne de gelden die naar de gemeente zijn overgeheveld, niet in de algemene middelen te laten verdwijnen, maar te oormerken met als doel het “mantelzorgcompliment”.