SP: risico verpaupering platteland

15 november 2014

SP: risico verpaupering platteland

Boerderijen, stallen en tuinbouwkassen in het buitengebied van Horst aan de Maas komen steeds meer leeg te staan. Het risico dat dit tot verpaupering van het platteland leidt, moet snel geïnventariseerd worden. Dat stelde SP Horst aan de Maas onlangs.

“Helaas zien we steeds vaker dat onze boeren en tuinders het hoofd niet meer boven water kunnen houden en failliet gaan. De bedrijven worden nauwelijks verkocht en geld om te saneren is er vaak niet. Er komen daarom steeds vaker kassen en loodsen leeg te staan”, stelt SP Horst aan de Maas bij monde van raadslid Bart Cox. De SP werd naar eigen zeggen geattendeerd op het probleem door een onderzoek van Innovatiewerk Alterra en Wageningen UR over vrijkomende agrarische bebouwing in het landelijk gebied. “Na het bestuderen van dit onderzoek konden we inderdaad de link goed leggen met onze eigen gemeente”, aldus de SP. “In Lottum staan bijvoorbeeld zes agrarische panden leeg en vormen een doorn in het oog voor de bevolking.” Cox beschrijft het probleem: “Ten eerste is die leegstand midden in de natuur geen gezicht en ten tweede zijn dit vaak oude gebouwen met nog milieuonvriendelijke bouwmaterialen.” De partij stelt dat er twee mogelijk oplossingen zijn: de leegstaande gebouwen slopen óf opknappen en herinrichten in plaats van bijbouwen in het buitengebied. “Het is in ieder geval geen optie om al deze gebouwen te laten vervallen, want daar heeft niemand iets aan.” De SP heeft de gemeente gevraagd onderzoek te doen naar de daadwerkelijke leegstand en een beleid te ontwikkelen om verpaupering tegen te gaan.

Wethouder Vorstermans (CDA) erkent dat de economische situatie in vele sectoren van de landbouw maakt dat de kans op verpaupering en verloedering van het platteland op de loer ligt. Hij schrijft in antwoord op de vragen van de SP: “Waar het gaat om de kwaliteit van het landelijk gebied hebben alle spelers belang bij het in stand houden en verbeteren van die kwaliteit. Het ontwikkelen van instrumenten om de huidige kwaliteit te borgen en waar het gaat te verbeteren is dus een gemeenschappelijk belang”Desalniettemin ziet hij een onderzoek niet zitten. Volgens hem is er al voldoende aandacht voor het probleem.