10 November, Mantelzorgdag

18 november 2014

10 November, Mantelzorgdag

Op 10 november was het Mantelzorgdag, een dag waarop extra aandacht wordt gegeven aan de vele mantelzorgers in Nederland, nu ca. 3.5 miljoen mensen. Mensen die geheel belangeloos zorgen voor een medemens, familie, vrienden of bekenden. Mariet Roelofs en Thijs Lenssen, raadsleden voor de SP, vinden dat de mantelzorgers die extra aandacht verdienen. “Deze mensen zorgen er mede voor dat we in Nederland niet alleen 17 miljoen mensen hebben maar ook een samenleving”, volgens Roelofs en Lenssen.

De leden van de gemeenteraad en de beide commissies hebben van de Werkgroep WMO van het Participatieplatform Horst aan de Maas in het kader van de Mantelzorgdag een plant ontvangen. Opdracht was om deze door te geven aan een mantelzorger die zij kennen en die zo’n plant verdient. Volgens Roelofs en Lenssen een geweldig initiatief, ondersteunt door wethouder Birgit Op de Laak, waar ze graag gevolg aan hebben gegeven. Mariet Roelofs en Thijs Lenssen: “Het is een voorrecht om zo’n plant te mogen geven”.

Roelofs: “Onbewust denk je dan ook na over wat mantelzorg inhoudt en vooral hoe hun rol zich nu ontwikkelt. Het is en blijft geweldig dat mensen voor elkaar zorgen. Maar aandacht is hier zeker op zijn plaats, zeker in het licht van de nieuwe taken die de gemeente er bij krijgt (de decentralisaties)”. Meer en meer taken worden verschoven naar de mantelzorger met de vraag of zij dit wel willen en vooral kunnen. Lenssen vult daarom aan: “Daar komen nu mogelijk taken bij die niet bedoeld zijn voor de mantelzorger maar voor de zorgprofessional. En het risico, dat mantelzorgers overbelast worden, neemt toe, eerste signalen hierover zijn al ontvangen”.

De SP raadsleden Mariet Roelofs en Thijs Lenssen: “De SP zal de komende tijd extra alert zijn op deze verschuiving en mogelijke overbelasting. Mensen kiezen er immers niet voor om mantelzorger te worden, het overkomt je. Het is goed dat mensen voor elkaar zorgen. Maar door het mag niet zo zijn dat mensen louter door bezuinigingen meer zijn aangewezen op zorg van familie of vrienden”.