Verantwoordelijkheid is het lef om een slecht besluit terug te draaien

18 april 2014

Verantwoordelijkheid is het lef om een slecht besluit terug te draaien

Komende weken zal de SP 10.000 folders verspreiden met uitleg over de coalitieonderhandelingen. Afgelopen zaterdag werden de eerste folders uitgedeeld in het centrum van Horst. “De meeste mensen die we spraken waren teleurgesteld, maar ook verbaasd over het feit dat de SP niet in het college komt.” Aldus SP fractievoorzitter Thijs Coppus. “Mensen gaven aan op de SP te hebben gestemd om de heldere standpunten over zorg en megastallen. Juist op deze punten wilden CDA en PvdA de SP geen millimeter tegemoet komen.”

De SP wilde dat een aantal slechte besluiten opnieuw zouden worden bekeken of worden aangepast. Dit was ook een wens van een grote groep kiezers. Coppus: “Tijdens de gesprekken bleek dat CDA en PvdA dit niet wilden. Het CDA vindt dat een betrouwbare overheid het besluit over de bouw van de grootste stal van Nederland in Grubbenvorst niet mag heroverwegen. De SP vindt omdat er zoveel weerstand is en omdat de gevolgen voor de gezondheid nog steeds niet duidelijk zijn, een betrouwbare overheid juist alle mogelijkheden moet onderzoeken om dit besluit op een legale en verantwoorde manier terug te draaien.

Tijdens de gesprekken heeft de SP aangegeven bereid te zijn om overal water bij de wijn te doen. “Besturen is geven en nemen. Met de SP viel overal over te praten. Maar dan moet er ook bij de andere partijen de bereidheid zijn om tegemoet te komen aan de punten van de SP. Dit bleek helaas niet het geval. De SP wil voor veel zaken haar verantwoordelijkheid nemen, maar niet voor de bouw van de grootste stal van Nederland, uitholling van de zorg en een onderzoek dat uiteindelijk zelfs sluiting van zwembad de Berkel tot gevolg kan hebben.” Aldus Coppus.