SP van vijf naar zeven: winnaar in Horst aan de Maas

20 maart 2014

SP van vijf naar zeven: winnaar in Horst aan de Maas

De SP, met Thijs Coppus als lijsttrekker, heeft in Horst aan de Maas met een kwart van de stemmen de grootste winst geboekt. Het CDA zakte van elf naar negen zetels. Voor de SP een geweldig resultaat, mede tot stand gekomen door het campagnewerk van ruim zestig vrijwilligers!

Thijs Coppus is erg blij met de uitslag. "Nu kan niemand meer om de SP heen. Wij gaan optimistisch de coalitieonderhandelingen in". Coppus verzamelde duizenden stemmen op zijn naam en had daarmee in zijn eentje nog meer stemmen dan de PvdA in het geheel. In een aantal dorpen is de SP de grootste partij. Dat geldt voor Horst (de woonplaats van lijsttrekker Thijs Coppus), Tienray (met tweede man op de lijst, Anthony van Baal, als inwoner) en Grubbenvorst. In Grubbenvorst moest de SP knokken tegen de populaire kandidaat van het CDA, John Jenniskens. Ondanks diens hoge stemmenaantal wist de SP het aantal stemmen in stembureau "La Providence" zelfs nog wat op te krikken. Wim Seegers, actief lid van Behoud de Parel (dat strijd tegen de komst van de gigastal van het NGB met 1,2 miljoen kippen, 35.000 varkens), leverde een grote bijdrage aan de winst van de SP in Grubbenvorst.

De SP heeft in vrijwel alle gemeenten waar ze deelnam aan de verkiezingen, heel goed gescoord. Landelijk gezien wordt de SP gezien als één van de grote winnaars, naast D66 en de lokale partijen. Op de ranglijst van best scorende gemeenten in Nederland, staat de SP Horst aan de Maas op de zesde plaats. En in Limburg staat de SP Horst aan de Maas met haar ruim 25% van de stemmen op de tweede plaats, na Heerlen, waar de SP de groostte partij is (met maar liefst 11 zetels!).

Naast de goede uitslag voor de SP is de opkomst van de kiezers in Horst aan de Maas bemoedigend. Tegen de voorspelde trend in gingen er in Horst aan de Maas zelfs méér mensen stemmen dan bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen (in 2009).

De fractie van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas zal voor de komende vier jaar bestaan uit Thijs Coppus (Horst), Anthony van Baal Tienray), Bart Cox Horst), Aniet Fonteyne (Lottum), Riek Janssen (Sevenum), Mariet Roelofs (America)en Thijs Lenssen (Hegelsom).

In de buurgemeenten van Horst aan de Maas scoorde de SP ook uitstekend. In Venlo groeide de SP door van twee naar vier zetels, evenals in Venray. In Venray is de SP daarmee - net als in Horst aan de Maas - de tweede partij.

Hier kunt u alle uitslagen vinden voor de Gemeente Horst aan de Maas.