Scherp debat Thijs Coppus met PvdA

17 maart 2014

Scherp debat Thijs Coppus met PvdA

Op donderdagavond 13 maart 2014 vond het verkiezingsdebat in Grubbenvorst plaats van de lijsttrekkers van SP, CDA, PvdA, Essentie en D66, georganiseerd door vereniging Behoud de Parel.  Het verkiezingsdebat was succesvol, al was het maar vanwege de grote opkomst. Tijdens het debat werd door SP-lijsttrekker Thijs Coppus scherp gedebatteerd met Birgit op de Laak (PvdA) en met andere PvdA-kandidaten in de zaal.

Nadat het verkiezingsdebat was geopend door de voorzitter van Behoud de Parel, André Vollenberg, confronteerde Paul Geurts als debatleider iedere lijsttrekker met  een stelling over de partij, waarop elke lijsttrekker moest reageren.  Zo moest Bram Hendrikx (Essentie) uitleggen waarom Essentie een échte lokale partij is en niet een verkapte “VVD”  (de voorlopers van Essentie in Sevenum en Horst waren VVD-fracties). Bob Vostermans (CDA) ging in op de stelling dat het CDA meer rechten  heeft dan gewone burgers (omdat zij een verkiezingsbord langs de A73 hebben geplaatst, terwijl de gemeente het actiebord van Behoud de Parel langs de A73 heeft weggehaald). Birgit op de Laak (PvdA) verklaarde waarom de stelling dat de PvdA aan verkiezingsbedrog deed omtrent het Nieuw Gemengd Bedrijf (steeds zeggen dat ze tegen de komst van het NGB zijn, maar in de praktijk steeds vóór het NGB stemmen), niet klopte. Henk Kemperman (D66) ging in op de stelling dat D66 een “stadse” partij is en daarom geen visie heeft op de ontwikkeling van het buitengebied van Horst aan de Maas. En Thijs Coppus van de SP tenslotte maakte duidelijk dat de SP geen getuigenispartij is, die altijd “nee”  zegt en nooit bestuursverantwoordelijkheid neemt, maar de komende periode erg graag deel uit maakt van het College van B&W.

Na deze ronde gingen de lijsttrekkers in tweetallen met elkaar in debat. Onderwerpen die voorbij kwamen betroffen de sluiting van de Bieb in Grubbenvorst (stelling Thijs Coppus: “de PvdA is daar mede verantwoordelijk voor”), de uitvoering van de Wet Maatschappelijke ondersteuning, de winkelsluiting op zondagen, de verrommeling van het buitengebied van Horst aan de Maas en natuurlijk over het Nieuw Gemengd Bedrijf (de gigastal van 1,2 miljoen kippen en 35.000 varkens, die gepland is in Grubbenvorst) en de Centrale Zandverwerkingsinstallatie (CVI) in combinatie met een gigantisch slibdepot en een haven. Zaken waar vereniging Behoud de Parel zich sterk voor maakt en waarbij de vereniging veel steun krijgt van de SP.

Na deze debatten in tweetallen, kort onderbroken door een pauze, kreeg de zaal alle gelegenheid tot het stellen van vragen of met de lijsttrekkers in debat te gaan. Dit onderdeel van het debatprogramma bracht het meeste leven in de brouwerij. Soms pittige discussies tussen PvdA en SP over het Nieuw Gemengd Bedrijf (Birgit op de Laak: “We kunnen niet anders dan vóór het NGB stemmen, want de wet staat tegenstemmen niet toe”) en PvdA-raadslid Richard van de Weegen (vanuit de zaal over de Floriade: “De SP doet alsof er heel veel gemeenschapsgeld verloren is gegaan, maar op een gemeentebegroting van 100 miljoen valt nog minder dan 1 miljoen verlies wel mee”, waarop Coppus wees op de investeringen, die de gemeenten hebben gedaan in de Floriade, die in totaal zo’n 70 miljoen beliep).

Aan het einde van het verkiezingsdebat tracteerde Behoud de Parel de lijsttrekkers op een fles wijn.

Nog één debat (dinsdagavond in 't Gasthoês in Horst) en dan zijn de kiezers woensdag aan het woord. De SP ziet er met vertrouwen naar uit.