Posters plakken nieuwe stijl

9 februari 2014

Posters plakken nieuwe stijl

Het moest deze gemeenteraadsverkiezingen helemaal anders. Niet alle partijen ieder voor zich, maar gezamenlijk de verkiezingsborden beplakken met hun verkiezingsposters. Deze borden worden daarna door ambtenaren geplaatst in alle dorpen van de gemeente Horst aan de Maas. Een stukje nostalgie – waarbij de SP traditioneel  elke keer de eerste was die haar poster op de borden bevestigde – is verloren gegaan. Positief van de nieuwe aanpak: het kost minder tijd en is minder milieuvervuilend. De partijen gaan niet meer allemaal apart de gehele gemeente door met auto's, trapladder, plak en posters.

Afgelopen zaterdag 8 februari was de geplande ‘plakdag’.  Tegelijkertijd en samen is het adagium. Na een kort overleg wordt een verdeling gemaakt in de plakvolgorde en aanpak. Maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn als op het eerste oog lijkt. De samenwerking duurt ongeveer twee verkiezingsborden. Worden deze  nog volgens afspraak uitgevoerd, bij het derde bord zijn er toch enkele partijen die hun eigen gang gaan. Blijkbaar is het nog moeilijk om echt met zijn allen goed samen te werken.

Toch valt er iets bijzonders op: oppositiepartijen D66 en SP en coalitiepartij Essentie blijken geen moeite te hebben om met elkaar samen te werken. Er is over posters of midden op een bord geplakt. Dat noodzaakt SP,  D66 en Essentie de posters van anderen los te halen en te verplaatsen. Zij gaan in gesprek met elkaar en respecteren elkaars posters.  Zien we hier de eerste contouren van een nieuwe coalitie?

Uiteindelijk hangen alle posters op de borden. De komende weken mogen de inwoners van Horst aan de Maas het gezamenlijke product van de politieke partijen aanschouwen. Laten we hopen dat zij zich daardoor uitgenodigd voelen om op 19 maart hun stem uit te brengen op een van de kandidaten.