SP wint, CDA verliest

26 januari 2014

SP wint, CDA verliest

“Welke partij stem jij tijdens de gemeenteraads-verkiezingen?“ Die vraag legde weekblad Hallo voor aan het inwonerspanel Tip Horst aan de Maas.nl. Een groot deel (iets meer dan een derde deel) van het inwonerspanel gaf aan het nog niet te weten. Maar bij de mensen die al wel weten waarop ze gaan stemmen, staat de SP bovenaan.

In de eerste geopenbaarde peiling – van Hallo Horst aan de Maas – gepubliceerd op 23 januari 2014 blijkt dat de SP van de huidige 5 zetels in de gemeenteraad van Horst aan de Maas groeit naar 8 zetels. Eerder peilde Tip Horst aan de Maas in september 2013 zeven zetels. Het CDA heeft nu 11 zetels en zakte in de peiling van januari 2014 naar 7 zetels. Dat zou betekenen dat de SP de grootste partij wordt in Horst aan de Maas.

Het gaat om eerste peilingen en de verkiezingscampagnes moeten nog beginnen. Dus al te voorbarige conclusies kunnen uit deze cijfers niet getrokken worden. Duidelijk is wel dat Essentie, D66 en PvdA bij het inwonerspanel van Horst aan de Maas achter blijven op SP en CDA. Deze peiling geeft een indicatie. De strijd wie er de grootste partij van Horst aan de Maas wordt, zal – zo lijkt het – deze gemeenteraadsverkiezingen in Horst aan de Maas vooral gaan tussen SP en CDA. Tussen “sociale politiek” en “machtspolitiek”. We zullen het 19 maart a.s. weten?