SP: opkomen voor elkaar

17 januari 2014

SP: opkomen voor elkaar

In steeds meer gevallen worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg van hun inwoners. Vanuit Den Haag zijn de afgelopen 10 jaar veel taken naar gemeenten doorgeschoven. Inmiddels zijn gemeenten verantwoordelijk voor de thuiszorg en komende jaren worden de jeugdzorg en de jongeren met een arbeidshandicap (Wajong) ook de verantwoordelijkheid van de gemeenten. Hierdoor komt er veel op gemeenten af, zeker omdat deze zaken voor minder geld moeten worden uitgevoerd. Door Haagse bezuinigingen is er steeds minder geld voor ouderen, kwetsbare kinderen en gehandicapten in Horst aan de Maas.

De SP vindt dit een slechte zaak. Goede zorg is een recht, geen gunst. Zowel in de Tweede Kamer als in de gemeenteraad van Horst aan de Maas hebben wij ons altijd verzet tegen deze plannen. Zorg mag niet  omaar worden afgeschoven op familieleden of vrijwilligers. Daarom vindt de SP dat de gemeente in moet zetten op goed opgeleide mensen die steun bieden in het huishouden en kunnen zien of mensen geestelijk of lichamelijk achteruit gaan.

Op initiatief van de SP komen thuiszorgmedewerkers uit onze gemeente regelmatig bij elkaar om te spreken over de plannen en is er een speciaal meldpunt waar mensen hun ervaringen kunnen  melden. Daarnaast heeft de SP in de gemeenteraad steeds weer voorgesteld extra geld vrij te maken voor de zorg voor ouderen, gehandicapten en kwetsbare kinderen. Helaas hebben we nooit op steun van de coalitiepartijen (CDA, Essentie en PvdA) kunnen rekenen. Deze partijen hadden geen bezwaar tegen de bezuinigingen en vonden compensatie van deze bezuinigingen door minder geld aan de Floriade uit te geven, niet nodig.