De bieb als luchtkasteel

3 november 2013

De bieb als luchtkasteel

In 2006 werd besloten dat er een nieuwe bibliotheek zou komen aan de Groenewoudstraat in Horst. Toenmalig wethouder Marcella Dings kreeg haar zin, een groot deel van de gemeenteraad stemde in met de bouw van een complex dat de SP, samen met de meeste Horstenaren niet zag zitten. Het gebouw was erg duur en de kosten voor de huur van de bibliotheek en het onderhoud van de parkeergarage waren erg hoog.

Gebakken peren

Toch gunden CDA, PvdA en VVD Marcella Dings haar speeltje en zeven jaar later zitten we met de gebakken peren. Door de bezuinigingen op de bibliotheek wordt het alsmaar moeilijker om de enorme huur te betalen. Inmiddels vinden dezelfde politici die in 2006 vol overgave voor de te dure bibliotheek stemden, dat de bieb maar weer moet verhuizen.

De hele soap rondom de Horster bieb heeft niks te maken met verantwoordelijk besturen. Zeven jaar geleden moest en zou het luchtkasteel van een paar politici en bestuurders worden gebouwd. Deze mensen wisten dat de bouw miljoenen zou gaan kosten en dat met het beheer ook nog eens jaarlijks tonnen zouden zijn gemoeid. Ze wisten ook dat met dit geld veel meer zou kunnen worden gedaan. En ze wisten dat een minder luxe bibliotheek, in een bestaand gebouw, veel goedkoper zou zijn.

Keuzes maken

Politiek is keuzes maken, niet alleen voor de korte termijn. Veel te vaak meten bestuurders en politici hun succes af in het aantal stenen die ze op elkaar weten te stapelen, hierbij worden de mensen en de gevolgen voor de langere termijn (meer dan 4 jaar) vergeten. Door dit soort luchtfietserij is er straks geen geld meer voor het zwembad, bibliotheken in de dorpen en de thuiszorg.

De SP maakt andere keuzes. Voor ons tellen niet de stenen, maar de mensen. Dus liever een minder luxe bieb in Horst en behoud van de bibliotheken in Sevenum en Grubbenvorst, dan een peperduur luchtkasteel.