SP in actie tegen verkoop huurwoningen

24 juli 2013

SP in actie tegen verkoop huurwoningen

De SP afdeling Horst aan de Maas heeft in Hegelsom een woning van Wonen Limburg symbolisch tot publiek bezit verklaard. De voormalige huurwoning aan de Reysenbeckstraat staat sinds kort te koop. Omdat in Horst aan de Maas honderden mensen op zoek zijn naar een betaalbare huurwoning is de SP fel tegen de verkoop van huurwoningen.
Publiek bezit

De actie ging gepaard met een buurtonderzoek waarbij met verschillende buurtbewoners werd gesproken. “Er was erg veel sympathie voor de actie van de SP.” Aldus SP raadslid Thijs Coppus. “Veel inwoners van Hegelsom maken zich zorgen over het aantal woningen in hun dorp. Ze zien jongeren vertrekken omdat er steeds minder betaalbare huurwoningen zijn.”

De SP heeft inmiddels ook in de gemeenteraad vragen gesteld over de verkoop van huurwoningen. “Wij willen van het college van burgemeester en wethouders weten of ze de verkoop van huurwoningen net als de SP een slechte zaak vinden. Daarnaast willen we dat het gemeentebestuur snel met Wonen Limburg in gesprek gaat om een einde te maken aan de verkoop van goede huurwoningen.”

Tijdens het buurtonderzoek bleek dat mensen contact hebben opgenomen met Wonen Limburg om de woning aan de Reysenbeckstraat te huren. Dit bleek niet mogelijk. Buurtbewoners vertelden verder dat de woningen in slechte staat verkeren en dat Wonen Limburg hen het aanbod heeft gedaan om het huis te kopen. Daarnaast gaf een lid van de dorpsraad aan dat ook de dorpsraad zich zorgen maakt over de verkoop van huurwoningen in het dorp.

Thijs Coppus: “De verkoop van huurwoningen moet snel stoppen. Het gemeentebestuur is nu aan zet om duidelijk te maken dat de verkoop van huurwoningen slecht is voor de leefbaarheid in onze dorpen. Komende maanden blijft de SP actie voeren en in de raad aandacht vragen voor de uitverkoop van de huurwoningen in Horst aan de Maas.”
Actievoerders 23-7-2013