Kerstman: “Biedt weerstand aan bezuinigingsplannen regering op WMO”

19 december 2012

Kerstman: “Biedt weerstand aan bezuinigingsplannen regering op WMO”

De komende jaren dreigt een kaalslag in de huishoudelijke verzorging en de begeleiding van ouderen en mensen met een handicap. Het kabinet wil miljarden bezuinigen op zorg en begeleiding, waardoor de meeste mensen in 2015 geen huishoudelijke verzorging meer krijgen en de druk op familie en vrienden nog verder toeneemt. De Werkgroep WMO Horst aan de Maas roept de gemeenteraad op weerstand te bieden tegen de plannen van het kabinet. Dat deed de werkgroep door – als Kerstman - gebruik te maken van het spreekrecht in de gemeenteraadsvergadering van 18 december 2012. Kerstman

“De plannen van het kabinet van VVD en PvdA zijn desastreus. Het schrappen van banen in de thuiszorg leidt tot verwaarlozing, vereenzaming en vervuiling van mensen. U wilt toch niet als de oude vrek Scrooge te boek komen staan?” hield de Kerstman de raadsleden voor.

58.000 thuiszorgers en 40.000 alfahulpen raken naar verwachting hun baan kwijt door de bezuinigingen. De regering geeft straks de gemeente de opdracht grote delen van de AWBZ in de vorm van de Wmo uit te voeren. Maar van het geld dat ze daarvoor nodig heeft, krijgt de gemeente maar 75%. De gemeente wordt dus bij voorbaat met 25% gekort! De Werkgroep WMO vraagt zich af of dat betekent dat straks verder bezuinigd wordt op de Wmo en dat minder voorzieningen voor burgers in Horst aan de Maas gerealiseerd worden.

Om de oproep extra kracht bij te zetten bood de Kerstman de raadsleden – symbolisch – een sigaar uit eigen doos aan. Wethouder Op de Laak (PvdA) reageerde met de opmerking dat zij er niet van overtuigd was, dat de landelijke problemen zich ook zouden manifesteren in Horst aan de Maas. Maar voegde daar aan toe dat – gezien de plannen – de zorg van de werkgroep gedeeld werden.