Coppus wil omstandigheden Champignonsector bespreken

28 december 2012

Coppus wil omstandigheden Champignonsector bespreken

Thijs Coppus (SP) wil de slechte omstandigheden in de champignonsector bespreken met de SP-Kamerfractie. Dat zegt hij naar aanleiding van een uitzending van het televisie-programma Keurinsgdienst van Waarde.

In de uitzending van 27 december gaven vertegenwoordigers van de inspectie, vakbond, Poolse arbeiders en kleinere champignontelers aan dat in de Nederlandse champignonsector de arbeidsomstandigheden en belastingwetgeving niet altijd worden nageleefd. Zo is er sprake van illegale arbeid en uitbuiting van personeel.

Pluksters van het bedrijf Prime Champ, met verschillende vestigingen in Noord-Limburg, vertellen in de reportage dat werkdagen van 22 uur geen uitzondering zijn. Ook hebben medewerksters die een afspraakje maken met de manager een streepje voor. Het champignonbedrijf raakte al verschillende keren in opspraak voor het uitbuiten van seizoensarbeiders en valsheid in geschrifte.

Coppus zegt naar aanleiding van de reportage dat het tijd is voor actie tegen foute bedrijven.

Buitenlandse politici zijn geschokt en de inspectiedient van het Ministerie raadt zelfs mensen aan geen champignons te kopen die op slechte wijze zijn gekweekt. In de uitzending van Keuringsdienst van Waarde werd voornamelijk ingegaan op de slechte omstandigheden van Prime Champ.

Ook de burgemeester van Horst aan de Maas, Kees Van Rooij, spreekt zich via Twitter uit over de uitzending: "Trieste uitzending #kvw over champignonsector", waarop vanuit de CDA-fractie geretweet wordt, door Elbert Joosten: "Vooral moeite met vertegenwoordiger van ministerie. Kan deze zomaar zulke uitspraken doen over sector?" Tekenend!?