Verschillen Knops (CDA) en Coppus (SP) duidelijk in debat

21 augustus 2012

Verschillen Knops (CDA) en Coppus (SP) duidelijk in debat

“We staan voor een unieke situatie dat Horst twee Tweede Kamerleden levert”, zo opende Raymond Knops het debat met Thijs Coppus, net als Knops kandidaat voor de Tweede Kamerverkiezingen op 12 september. Het was de opening van een bij vlagen pittig debat tussen twee kandidaten die op de meeste punten een andere visie ventileerden. Het debat trok met meer dan 80 bezoekers een volle zaal bij De Leste Geulde.

Drie thema’s, onderbroken door een optreden van mysterieguest Pierre van Helden en een korte pauze, kwamen op een warme maandagavond aan de orde: zorg, economie en Europa. Op alle drie de punten wisten Coppus en Knops de standpunten van hun partij goed voor het voetlicht te brengen. Coppus hield een gedreven betoog voor kleinschaligheid en het terugdringen van de marktwerking in de zorg, waar Knops vooral pleitte voor centralisatie van de zorg in grotere ziekenhuizen en bezuinigingen op die zelfde zorg, om de kosten terug te dringen. Beiden konden zich vinden in het standpunt, dat de bureaucratie teruggedrongen moet worden, maar waar Coppus zich vooral richt op het terugbrengen van het aantal managers en geloof in de professionaliteit van de werkers in de zorg, stelde Knops dat “slim innoveren” de bureaucratie terug kan dringen. Naar aanleiding van de opmerking van Knops dat er nagedacht zou moeten worden of het nog wel (financieel) verantwoord was, om (bijvoorbeeld) een oudere van 80 jaar nog een zware operatie te laten ondergaan, die hooguit vierweken levensverlengend kon zijn, werd vanuit de zaal gereageerd dat je je als oudere haast schuldig gaat voelen om nog gebruik te maken van de zorg.

In het debat over de economie lag de scheidslijn tussen de twee debaters vooral bij bezuinigen (Knops) en investeren (Coppus). Knops meende dat bezuinigingen zorgen voor stabiliteit en dat zal op zijn beurt er voor zorgen dat er weer vertrouwen komt en de markten aantrekken. Coppus stelde daar tegenover dat investeren leidt tot een “boost” in de economie, waardoor geld verdiend kan worden, om er uiteindelijk voor te zorgen dat – wel iets later dan het CDA zou willen – de schulden alsnog afgelost worden, zonder de economie “kapot te bezuinigen.

Als laatste onderwerp kwam “Europa” onder het fileermes van CDA-kandidaat Knops en SP-kandidaat Coppus. Waar Knops de problemen van Europa vooral verklaarde uit een manco aan democratisch georganiseerde Europese macht in Brussel, gaf Coppus aan dat de Europese “eenwording” veel sneller is gegaan dan de mensen in de verschillende landen wilden en willen en waar “Brussel” juist te veel macht naar zich toetrekt over zaken die landen prima zelf kunnen regelen. Ook hekelde Coppus de macht van lobbyclubs, vooral vanuit het bedrijfsleven, die actief zijn rondom het Europees parlement.

De avond werd in harmonie afgesloten door beide sprekers en de deskundige discussieleider, Thijs Kuijpers, voor hun inspanningen te “belonen” met een lekkere fles rode Eco-wijn.