Verkiezingsdebat Knops (CDA) en Coppus (SP)

9 augustus 2012

Verkiezingsdebat Knops (CDA) en Coppus (SP)

Knops kandidaat CDA
Thijs Coppus kandidaat
Op 20 augustus gaan de kandidaten voor de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september, Thijs Coppus en Raymond Knops, met elkaar in debat. Het debat vindt plaats in De Leste Geulde Noordsingel 75 in Horst vanaf 19.30 uur tot 21.30 uur.

De verkiezingen staan voor de deur en dat is reden om twee (volgens de peilingen) serieuze Tweede Kamerkandidaten bij elkaar te brengen om in debat te gaan. De twee kandidaten zullen zich eerst aan het publiek voorstellen en daarna kort geïnterviewd worden door de presentator van de debatavond, Thijs Kuipers. Horstenaar Kuipers is vanaf april dit jaar directeur/bestuurder van de Bibliotheek Eindhoven. Kuipers studeerde bestuurskunde in Twente en heeft sindsdien veel bestuurlijke ervaring opgedaan. Ook de bibliotheekwereld is voor hem geen onbekende. In 2008 werd Kuipers voorzitter van het Directieoverleg Brabantse Bibliotheken (DOBB). Daarnaast is hij commissielid Letteren en Bibliotheken bij de Raad voor Cultuur.

Na de kennismakingsronde volgt de eerste debatronde, waarin het thema “zorg” behandeld wordt. De kandidaten worden in de gelegenheid gesteld om aan de hand van een stelling in een statement duidelijk te maken, hoe zij aan kijken tegen die zorg. Daarna gaan ze in debat en vervolgens krijgt het publiek de kans vragen te stellen.
Na de eerste debatronde volgt een optreden van een Mysteriegast, die op geheel eigen wijze zijn licht zal doen schijnen over de politiek en de verkiezingen van 12 september. Na dit intermezzo volgt een pauze. In die pauze kan het publiek aangeven, over welk ander thema gedebatteerd moet worden. Het onderwerp dat het meest genoemd wordt, zal aan de twee politici voorgelegd worden.

Na de pauze start de tweede debatronde, over de economie. Ook hierbij gaan de twee heren na een statement met elkaar in debat, waarna het publiek zich weer kan mengen in het debat. En in de daarop volgende derde debatronde is het publiek helemaal de baas. Het thema dat in de pauze gekozen is, wordt aan de orde gesteld en het publiek kan aan de twee kandidaten vragen voorleggen, waarop ze beurtelings antwoord kunnen geven. Indien er dan nog tijd over is, kan een vierde debatrond, over Europa, ingezet worden.

Na afloop van de debatten kan het publiek op informele wijze in gesprek gaan met Thijs Coppus en Raymond Knops, onder het genot van een drankje, aan de bar.