Wethouder Op de Laak nuanceert uitlatingen over Wet Werken Naar Vermogen

4 mei 2012

Wethouder Op de Laak nuanceert uitlatingen over Wet Werken Naar Vermogen

NLW PersoneelsingangIn de Hallo stond enige tijd geleden een verslag over een bijeenkomst waarin wethouder Birgit Op de Laak gezegd zou hebben dat de Wet Werken Naar Vermogen (WWNV) politiek gezien een brede ondersteuning geniet. Volgens Op de Laak zijn de politieke partijen van links tot rechts het eens met de nieuwe wet. Een onjuiste opmerking van Op de Laak, er bestaat immers grote weerstand tegen de wet. Zeker vanuit de SP, maar ook vanuit de partij van mevrouw Op de Laak, de PvdA. Naar aanleiding van vragen van de SP heeft wethouder Op de Laak aangegeven dat zij in de Hallo niet helemaal goed geciteerd is. In komende publicaties zal het college van B&W genuanceerder berichten over de WWNV. Overigens wil Op de Laak er alles aan doen, om de wet wel uitgevoerd te krijgen in Horst aan de Maas. Inmiddels is de wet – dankzij de val van het kabinet - van de baan.

In het wetsvoorstel Werken naar Vermogen zouden 60.000 banen in de sociale werkplaatsen geschrapt, (een deel van) de uitkering van jonggehandicapten gekort en werken onder het minimumloon mogelijk worden. De SP strijdt sinds het aantreden van het voormalig kabinet Rutte tegen het wetsvoorstel. Daartoe organiseerde de SP onder andere met de PvdA de manifestatie 'Armoede werkt niet'. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft op 25 april laten blijken dat het wetsvoorstel controversieel verklaard wordt. De wet is daarmee voorlopig van tafel. De SP is opgelucht en tevreden: 'Met deze wet zouden mensen met een arbeidsbeperking uitgesloten, gediscrimineerd en de armoede in gedrukt worden. Dat is nu een halt toegeroepen. Nu kunnen we gaan investeren in de sociale werkplaatsen en gaan bouwen aan een arbeidsmarkt die ook voor mensen met een beperking toegankelijk en eerlijk is.’

In de raadsvergadering van 15 april beantwoordde Birgit op de Laak de vragen van de SP inzake haar uitspraken in het artikel in Hallo over de WWNV. De wethouder gaf aan dat de nadruk had moeten liggen op het feit dat partijen het belangrijk vinden dat er naar de capaciteiten van mensen met een beperking moet worden gekeken in plaats van naar hun gebreken en dat dáár brede ondersteuning voor is. Verder benadrukte ze nog dat het belangrijk is dat werkgevers nu samen gaan kijken hoe ze om moeten gaan met de nieuwe wet. Dat is – uitgaande van de berichtgeving vanuit de Tweede Kamer – voorlopig dus niet meer nodig.

Nog vóórdat in de Tweede Kamer gesproken werd over het opschorten van het wetsvoorstel WWVN, berichtte Dagblad de Limburger dat de sociale werkplaats in Venray, Horst aan de Maas en Peel en Maas een ingrijpende hervorming wacht. Tot 2018 komt de helft van de circa 1100 arbeidskrachten onder de hoede van de gemeenten, die hen naar regulier werk moeten leiden. De andere helft wordt ondergebracht bij bedrijven. De drie NLW locaties in Venray, Panningen en Horst verdwijnen. De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas onderzoekt momenteel wat de plannen precies inhouden om haar reactie te bepalen. De berichtgeving heeft in ieder geval tot veel onrust geleid onder de werknemers van NLW-groep.