Wet Werken Naar Vermogen van tafel! Wat doet B&W Horst aan de Maas?

17 mei 2012

Wet Werken Naar Vermogen van tafel! Wat doet B&W Horst aan de Maas?

Eind april is gebleken dat een meerderheid in de Tweede Kamer voorlopig niet verder wil met de behandeling van de Wet Werken Naar Vermogen (WWNV). Met deze wet zouden mensen met een arbeidsbeperking uitgesloten, gediscrimineerd en de armoede in gedrukt worden. Dit is nu een halt toegeroepen. Dat biedt gemeenten gelegenheid te gaan investeren in de sociale werkplaatsen en gaan bouwen aan een arbeidsmarkt die ook voor mensen met een beperking toegankelijk en eerlijk is. Ondertussen werd in Noord-Limburg besloten drie NLW locaties in Venray, Panningen en Horst te sluiten. Reden voor de raadsfractie van de SP om vragen te stellen aan B&W van Horst aan de Maas.

WSW groot

De SP-fractie vraagt het college waarom de drie locaties gesloten worden, nu de WWNV van tafel is en de noodzaak van bezuinigen op de sociale werkplaatsen weg valt. Verder vraagt de fractie of de wethouder het met de SP eens dat het hier gaat om een uiterst kwetsbare groep mensen, die behoefte heeft aan veel begeleiding en vaak ook structuur? Daarom vraagt de SP of voldoende in die begeleiding voorzien wordt in de nieuwe plannen, als die door zouden gaan. Ook vraagt de fractie de gemeente concrete plannen heeft voor de mensen die vanuit de sociale werkplaatsen worden ondergebracht bij reguliere bedrijven. Met andere woorden: is er voldoende mogelijkheid om deze mensen te laten werken bij reguliere bedrijven, of zullen zij met een bijstandsuitkering thuis achter de geraniums komen te zitten?

Tenslotte vraagt de SP-fractie of het bedrijfsleven voldoende mogelijkheden biedt om de mensen vanuit de Sociale Werkvoorziening aan het werk te helpen en op welke wijze de speciale begeleiding die deze mensen nodig hebben, gewaarborgd is.