SP-kamerlid Jan de Wit komt naar Horst

17 mei 2012

SP-kamerlid Jan de Wit komt naar Horst

JandeWitinHorstOp vrijdag 25 mei organiseert de SP in Horst aan de Maas een openbare avond met Tweede Kamerlid Jan de Wit. De bijeenkomst vindt plaats in de Leste Geulde aan de Noordsingel 75 in Horst en duurt van 19.30 uur tot 21.30 uur.
Jan de Wit is afkomstig uit Heerlen sinds 1998 lid van de Tweede Kamer en als zodanig woordvoerder Justitie en Vreemdelingenbeleid. Op 24 juni 2009 werd hij voorzitter van de parlementaire onderzoekscommissie en op 16 november 2010 van de enquêtecommissie kredietcrisis (Commissie De Wit). De Wit: ‘Het tweede deel van het onderzoek ging vooral over de crisismaatregelen van het kabinet Balkenende, zoals overheidssteun aan ING, Aegon, SNS Reaal, en de nationalisatie van ABN Amro. Iedereen kwam voorbij die daarbij betrokken was zoals oud-minister van financiën Bos en de president van de Nederlandsche Bank.’

Jan de Wit komt vertellen over de Commissie De Wit en de conclusies die de commissie heeft getrokken in het onderzoek naar het ontstaan van de kredietcrisis. Het rapport geeft aan wat de oorzaken zijn van de crisis. De Commissie – breed samengesteld uit alle partijen in de Tweede Kamer – kwam tot de conclusie dat de crisis mede veroorzaakt is door de versterking van het Angelsaksisch economisch model. Commerciële belangen voerden steeds meer de boventoon. Daardoor werd er minder naar de risico’s gekeken. Dat kwam mede door de toenemende druk van aandeelhouders om aandeelhouderswaarde te creëren. Het rapport leverde ook voorstellen om de financiële sector te hervormen. Scherper toezicht, een ander bonusbeleid en ruimere reserves zijn hard nodig. En daar moet nog hard aan gewerkt worden, want bankiers krijgen weer bonussen alsof het 2007 is. Bij ING werden bijvoorbeeld weer voor honderden miljoenen aan bonussen uitgedeeld, terwijl de bank nog altijd leunt op steun van de staat. Ondertussen worden de gevolgen van de crisis door gewone mensen steeds harder gevoeld. De crisis slaat door oplopende uitgaven en dalende inkomsten een gat van tientallen miljarden in de begroting. De burger betaalt de rekening.

Jan de Wit in vak K

Naast het verhaal over het werk van de Commissie De Wit komt Jan de Wit ook het startschot geven voor de ledenwerfcampagne van de SP Horst aan de Maas. De weken na de 25ste mei staat de SP op zaterdagen in de kernen van Horst aan de Maas en gaat ze naar de mensen toe om hen te vragen de komende tijd mee te strijden voor een beter Nederland.