Horst aan de Maas en haar sociale hart

24 april 2012

Horst aan de Maas en haar sociale hart

Michael van RengsUit onderzoek van de FNV blijkt dat de gemeente Horst aan de Maas slecht scoort op het gebied van sociaal beleid. In de Lokale Monitor Werk en Inkomen scoort de gemeente Horst aan de Maas slechts 35 van de 100 punten. Dit in tegenstelling tot een gemeente als Heerlen die met 75 punten de beste score van Nederland heeft. “We horen steeds van de wethouder dat we in Horst aan de Maas goed bezig zijn op het gebied van sociale zaken, maar hieruit blijkt toch iets heel anders”, is de getergde reactie van fractievoorzitter Michael Van Rengs van de SP. Het is duidelijk: de SP-voorman heeft hier vragen over gesteld aan het college.

Michael Van Rengs: “Tegelijkertijd blijkt uit de jaarrekening en een bericht in Dagblad de Limburger dat de gemeente Horst aan de Maas in 2011 1,6 miljoen euro heeft overgehouden. Van dit bedrag is 240.000 euro afkomstig door te bezuinigen op de voorzieningen voor gehandicapten.” De SP vindt dit een slechte zaak, over de ruggen van de meest kwetsbare inwoners van onze gemeente wordt de schatkist van de gemeente gevuld en worden mogelijke tekorten bij de Floriade gecompenseerd. Deze gang van zaken is volgens de SP echt te bizar voor woorden en vraagt om een kritische houding van de SP richting het college. In de vergadering over de jaarrekening zal de SP haar mening hierover weergeven en haar controlerende taak duidelijk maken aan de coalitie. “Bezuinigen moet, maar je doet dit nooit op de meest kwetsbare groepen van onze samenleving”, aldus Michael Van Rengs.