Problemen bij sociale huurwoningen

13 oktober 2011

Problemen bij sociale huurwoningen

Michael van Rengs
In de raadsvergadering van 13 september kwam het CDA met een initiatiefvoorstel om de problemen in de sociale huurwoningsector te onderzoeken. Op zich een prima initiatief dat de SP graag ondersteunt. Toch hoorde de SP het initiatiefvoorstel met opgetrokken wenkbrauwen aan. Van verbazing, wel te verstaan. Tot aan het aankondigen van het voorstel heeft het CDA alle voorstellen van de SP op dit terrein geblokkeerd. Reden om SP-fractievoorzitter Michael van Rengs te vragen naar zijn commentaar op het voorstel van het CDA.

“Sinds 2004 ben ik voor de SP werkzaam in de gemeente Horst aan de Maas. Eerst in de commissie ruimte en daarna als raadslid en fractievoorzitter. De SP heeft in die tijd constant aandacht gevraagd voor de problemen in de sociale huursector. En ook vóór 2004 was het steeds de SP die in de gemeenteraad aandacht vroeg voor de problemen en samen met huurders actie voerde om de situatie te verbeteren.”, zo start Michael van Rengs diens commentaar. Hij doelt daarbij onder andere op een pamflet dat in 2004 verspreid werd onder alle huurders, omdat de huren zo hard stegen, dat de mensen met een kleine beurs echt in de problemen kwamen. SP-voorman Van Rengs daarover: “Wat deden de andere partijen bij dit probleem? Niets. Aan het eind van datzelfde jaar werd het volkshuisvestingsplan goed gekeurd door alle partijen met uitzondering van de SP”.

Het grootste probleem volgens de SP was dat goede en ook vaak betaalde huurwoningen gesloopt of verkocht werden en hiervoor in de plaats geen goede woningen gebouwd of beschikbaar kwamen in dezelfde prijscategorie. Het aantal huurwoningen nam dus af en daarbij ging de gemiddelde prijs voor de woningen omhoog. Zorg voor de mensen die in aanmerking komen voor een sociale huurwoning is de primaire taak van een woningstichting. Maar die liet verstek gaan. SP-voorman Van Rengs, nu nog verontwaardigd: “Wat deden de andere partijen? Vragen om een gesprek met de directeur van de woningstichting om deze zogenaamde prestatieafspraken na te komen. Verder werd alles goed bevonden, zonder gemopper. Alleen de SP probeerde dit probleem aan te pakken!”

In 2008 kwam de gemeente met een woonvisie. Wederom werd gesignaleerd dat er een tekort was aan sociale huurwoningen. Het CDA wilde weer een gesprek en regelmatig op de hoogte gehouden worden van de vorderingen. “Meer niet”, aldus de SP-fractievoorzitter. “Wij vroegen steun aan de raad om echt oplossingen te vinden, maar de steun van de andere partijen kwam er weer niet”.

De SP-er vervolgt: “Om een lang verhaal kort te maken: in de jaren dat ik in de gemeenteraad heb gezeten is er door het CDA nooit meegewerkt bij de oplossingen die de SP aandroeg bij de problemen rond de sociale huurwoningen. De SP werd aan de kant gezet, want de problemen vielen allemaal wel mee. Zelfs bij grondprijsdifferentiatie (grond goedkoper verkopen, om de huizen goedkoper te krijgen) kreeg de SP geen steun, want ‘de markt bepaalt’ was de slogan van het CDA. Dat doet een gemeente niet. Wel starterleningen verstrekken voor huizenkopers, maar niets aan de grondprijs doen ten gunste van sociale huurders was het devies van de andere partijen”.

Dan komen we in het gesprek met Michael Van Rengs aan bij 2011. Het CDA komt met een initiatiefvoorstel om de problemen in de sociale huurwoningsector te onderzoeken. Zelfs de drempel van 33.000 euro om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning moet volgens deze partij worden aangepakt. Voor degenen die het niet gevolgd hebben: op landelijk niveau heeft het CDA het regeringsvoorstel om mensen met een inkomen boven 33.000 euro de toegang tot de sociale huursector te ontzeggen volop gesteund. Het CDA had het plan tegen kunnen houden door een motie te steunen van de oppositiepartijen. Michael: “Maar natuurlijk heeft het CDA dat niet gedaan. Dat past bij haar opstelling in al die jaren die achter ons liggen. En nu, plotseling, moet onderzocht worden of grondprijsdifferentiatie ook een oplossing kan bieden. Geweldig dat na zoveel jaar dit plan ineens te voorschijn komt. Wij hebben natuurlijk met een glimlach op ons gezicht ingestemd met het voorstel. Het maakt ons immers niet uit wie er met een plan komt, zo lang de mensen er allemaal maar beter van worden! Misschien dat de puinhopen op dit terrein, die mede door het CDA de afgelopen jaren veroorzaakt zijn, dan eindelijk toch aangepakt worden…”, hoopt de SP-frontman in de gemeenteraad.