Veel reacties op rapport “De brandweer aan het woord”

9 september 2011

Veel reacties op rapport “De brandweer aan het woord”

Op 30 augustus hebben de SP-afdelingen van Noord- en Midden-Limburg het rapport “De brandweer aan het woord” met de resultaten van de enquête van de brandweermensen uit de regio Limburg-Noord aangeboden in de kazerne in Horst. De enquête onder brandweerpersoneel heeft in de media afgelopen week heel wat stof doen opwaaien.

In een reactie op het rapport stelde burgemeester Bruls (de voorzitter van de veiligheidsregio Limburg Noord) in Dagblad de Limburger dat het onderzoek niet representatief zou zijn, omdat de enquête via internet is gehouden. Dan zouden volgens de Venlose CDA-burgemeester meestal tegenstanders van nieuwe ontwikkelingen reageren. Een vreemde reactie. Als hij de mening van de brandweer überhaupt van belang zou vinden ging hij zelf op onderzoek uit. Hij gaat ook voorbij aan het wetenschappelijk gefundeerde landelijke rapport van de SP, waarin toegelicht wordt hoe valide de uitkomst van de enquête zijn. Een kramp van de heer Bruls, om maar niet naar de praktijk te hoeven luisteren? De SP-fractie in de gemeenteraad stelt in een brief aan Bruls dat zij met stomheid is geslagen over de vreemde reactie van burgemeester Bruls, als voorzitter van de veiligheidsregio Limburg-Noord, op het dinsdag gepresenteerde onderzoeksrapport van de SP en diverse vakorganisaties naar de brandweer. De SP Venlo vraag zich af of Bruls het rapport wel heeft gelezen en waarop hij zijn toelichting tegenover de pers baseert. Bruls was uitgenodigd voor de presentatie maar liet niets van zich horen. Zijn kritiek op het onderzoek lijkt sterk overeen te komen met een conclusie in het rapport dat politici niet weten wat er op de brandweerwerkvloer speelt. De SP-fractie wil dan ook graag weten of Bruls zijn kritiek kan funderen en ook direct gaat uiten tegenover de SP, de diverse vakorganisaties, en de (zijn) brandweermensen die meewerkten aan het onderzoek.

Burgemeester Gillissen van Venray is positief over het rapport, maar zegt tegelijkertijd dat bezuinigingen op de brandweer - en dus op de veiligheid van burgers - niet te voorkomen is. Ook meent hij dat de regionalisatie van de brandweer niet zal leiden tot bureaucratisering en blijven volgens hem de gemeenteraden voldoende greep te hebben op de brandweer. Hij heeft een brief gestuurd naar de SP-fractie in de Tweede Kamer, waarin hij zijn mening naar voren brengt.

Burgemeester Van Rooij uit Horst aan de Maas stelt in de Echo van Horst aan de Maas dat hij de vinger aan de pols houdt. "De zorgen die in de brandweerwereld leven zijn ons zeker bekend. Zowel het College als de gemeenteraad laat zich regelmatig informeren. Volgens het onderzoek van de SP zou een derde van de brandweerlieden overwegen om te stoppen. Die signalen ken ik niet. Het verontrustende beeld dat de SP in het rapport schetst, herken ik eveneens niet. Daarbij kan ik zeggen dat de brandweer in Horst aan de Maas er kwalitatief goed op staat. Binnenkort starten we met het project jeugdbrandweer, waar veel belangstelling voor is. In het algemeen staat de veiligheid in Horst aan de Maas natuurlijk bovenaan. Die veiligheid willen wij waarborgen".

Het weekblad Hallo voor Horst aan de Maas ging navraag doen bij de brandweercommandant, Hans Peeters van de Horster brandweer. Ze vroegen hem wat hij vond van een van de uitkomsten van het rapport, namelijk dat van de Noord-Limburgse brandweerlieden 57% de afgelopen jaren minder plezier kreeg in hun werk. Hans Peeters herkent dit wel een beetje. “Je krijgt wel eens signalen, maar dat is denk ik inherent aan veranderingen”, zegt hij. Maar liefst 88% van de brandweerlieden hebben een hoge of zeer hoge waardering voor het vak. Toch ziet 50% een terugloop aan vrijwilligers. “Ik denk dat mensen hier niet afhaken, we hebben de afgelopen maanden nog juist vijf mensen aangenomen”, zegt Hans Peeters. “Het is wel anders geworden dan vroeger, toen was het gemoedelijker, nu veel strakker in verband met allerlei regels”, zegt vrijwilliger Peter Kortenbach. “De werkdruk is hoog, er wordt veel verlangd. Maar bij post Horst heb ik nog geen signalen gehoord dat mensen daardoor wilden stoppen, dat viel me echt op in het rapport. Het wordt denk ik wel steeds moeilijker nieuwe mensen te vinden. Maar we zijn druk bezig, met bijvoorbeeld de jeugdbrandweer.”

Dat het voor vrijwilligers moeilijker wordt, herkent Hans. “De maatschappij eist steeds meer, ook van de brandweer. Er wordt een professionele organisatie verwacht.” En dus moeten vrijwilligers steeds meer scholing ondergaan of mogen ze minder uitrukken. “Prioriteit één voor de brandweer is de veiligheid van mensen”, legt Hans de noodzaak uit.

Dat 85% van de ondervraagden denkt dat het experiment met minder bezetting tot meer gevaarlijke situaties leidt, kan Hans zich niet voorstellen. “Dit is een landelijke enquête, maar hier is geen sprake van kazernebezetting. In Horst aan de Maas blijven het vrijwillige posten. We hebben de vrijwilliger hoog in het vaandel.” De Snelle Interventievoertuigen (SIVs) komen niet goed uit de enquête, maar zijn volgens commandant Peeters een kwaliteitsslag. “In mijn beleving is snelheid de prioriteit. Met deze voertuigen kunnen we twee goedgetrainde mensen vooruitsturen. Zij kunnen het probleem inperken of zelfs helemaal oplossen. De afgelopen tachtig jaar stuurden we standaard zes man, dat is niet altijd nodig. Ik denk dat het over drie, vier jaar in het landelijk uitruksysteem is opgenomen.”

Hoewel Hans sommige cijfers vreemd vindt, ziet hij ook signalen die de brandweer serieus moet nemen. Peter beaamt dit. “Ik vond het wat eenzijdig. Maar hoewel ik het niet met alles eens ben, kan ik me sommige dingen wel voorstellen.” Slechts 16,2% van de ondervraagden geeft de huidige situatie bij de brandweer een ruime voldoende of hoger. “Je moet altijd kijken naar kritiekpunten en waar mogelijk, deze verbeteren”, zegt Hans hierover.

Het SP-rapport was voor de PVV Limburg aanleiding om schriftelijke vragen te stellen aan het College van Gedeputeerde Staten inzake de voorgenomen regionalisering van de brandweer. Zij maken zich kennelijk zorgen over de gevolgen die deze ontwikkelingen zullen hebben voor de veiligheid van de Limburgers en de brandweerlieden. De PVV stelt dan ook – in navolging van het SP-rapport dat de regionalisering leidt tot een lagere bezetting van de brandweerwagens, wat mogelijk meer slachtoffers en een verminderde brandveiligheid tot gevolg heeft en vreest dat de toekomstige ontwikkelingen ernstige gevolgen zal hebben voor de veiligheid van de Limburgers en de brandweerlieden. De Statenfractie vraagt of het College bereid is om de zorgen kenbaar te maken aan de minister en garanties ten aanzien van de veiligheid te eisen.

Thijs Coppus, voorzitter van de SP-fractie in Provinciale Staten van Limburg heeft het provinciebestuur gevraagd om snel met een actieplan te komen om de bureaucratie bij de brandweer aan te pakken en om kazernes in kleine plaatsen te behouden. Sinds enkele maanden heeft Limburg een gedeputeerde van veiligheid. Voor de veiligheid in Limburg is het volgens SP-frontman Coppus van groot belang dat de brandweermensen goed hun werk kunnen doen. Nu blijkt dat veel brandweerlieden zich zorgen maken over het functioneren van de brandweer en hun werk, moet de gedeputeerde actie ondernemen.