Onderzoek SP Limburg Noord: Geen steun bij brandweer voor kabinetsbeleid

2 september 2011

Onderzoek SP Limburg Noord: Geen steun bij brandweer voor kabinetsbeleid

De brandweer in de regio Limburg Noord maakt zich grote zorgen over de bezuinigingsplannen van regering en gemeenten. Dat blijkt uit een onderzoek dat de SP heeft gehouden onder 225 brandweermannen en 13 brandweervrouwen die deel uit maken van de brandweer regio Limburg Noord. Dinsdag 30 augustus bood Ton Heerschop (gemeenteraadslid in Venlo voor de SP) namens de SP-afdeling uit Noord- en Midden Limburg (Gennep, Venray, Horst aan de Maas, Venlo, Leudal, Roermond en Weert) de onderzoeksresultaten aan aan de brandweermensen uit de regio Limburg Noord (zie bijlage: rapport regio Limburg Noord). Heerschop: “De overgang van de gemeentelijke naar de regionale brandweer (regionalisering) en de gedwongen aanwezigheid op de kazerne (kazernering) zorgen ervoor dat een derde van de brandweermensen twijfelt of ze nog wil bij de brandweer wil blijven. Dat is schrikbarend. We kunnen de steun van zoveel vrijwilligers niet missen' (zie bijlage: de speech van Ton Heerschop bij de overhandiging van het rapport).

Het onderzoek onder de brandweermensen in de regio Limburg Noord maakt onderdeel uit van een landelijk onderzoek (zie bijlage: het landelijk rapport). Dat onderzoek, vastgelegd in het rapport 'De brandweer aan het woord', is opgezet door de Tweede Kamerfractie van de SP en het Wetenschappelijk bureau van de SP en is mede tot stand gekomen in samenwerking met de Vereniging Brandweer Vrijwilligers en met steun van de vakorganisaties Abvakabo FNV, CNV PZ en CMHF. Paul Geurts, voorzitter van de SP-afdeling Horst aan de Maas: “Hier in de regio hebben we de oproep om aan de enquête mee te doen breed verspreid. Dat had tot gevolg dat in totaal 238 brandweermensen mee deden. Een relatief groot aantal. Van de reacties uit de 25 regio’s die Nederland telt, was 6,5% afkomstig uit de regio Limburg Noord ”.

Naast kritiek op de regionalisering en kazernering zeggen acht op de tien brandweermensen dat experimenten met minder mensen op de brandweerwagen en het gebruik van kleinere wagens leidt tot gevaarlijke situaties en dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van de brandbestrijding. 83% van de brandweermensen uit de regio Limburg Noord vindt dat er te veel regels en bureaucratie zijn om het werk goed te kunnen doen. Een vergelijkbaar aantal brandweermensen vindt dat het beleid van de regering leidt tot meer onnodige bureaucratie.

Opvallend is dat maar liefst negen op de tien (88%) ondervraagden uit de regio Limburg Noord vindt dat politici onvoldoende kennis hebben van de problemen op de werkvloer, waardoor zij niet de juiste beslissingen kunnen nemen. Ronald van Raak, Tweede Kamerlid voor de SP: ‘Jarenlang hebben bestuurders besluiten genomen over de brandweer zonder dat daarbij de mensen op de werkvloer serieus zijn betrokken. Dit onderzoek laat zien dat brandweermensen – ook in Noord- en Midden- Limburg - zich zorgen maken, maar het maakt ook duidelijk dat zij willen meedenken om de problemen op te lossen. Ik zal de zorgen van de brandweermensen, de problemen van de werkvloer, maar ook de oplossingen die de direct betrokkenen voorstellen in de Tweede Kamer brengen. Minister Opstelten vraag ik om te stoppen met onzinnige plannen voor schaalvergroting en onzalige plannen voor bezuinigingen - en om brandweermensen meer te betrekken bij het beleid.’

Paul Geurts, die het woord voert namens de voorzitters van de SP-afdelingen in Noord- en Midden-Limburg, kondigt aan dat de SP-fracties in de verschillende gemeentes in Noord- en Midden-Limburg het rapport door zullen sturen naar hun gemeenteraad. En de afdelingen in gemeenten waar nog geen SP-fractie in de gemeenteraad vertegenwoordigd is, zullen het rapport binnenkort aanbieden aan de gemeenteraad in hun gemeente.

Foto's overhandiging rapport:

Aanbieden rapport