SP kiest voor solidariteit in programmabegroting Horst aan de Maas!

5 november 2010

SP kiest voor solidariteit in programmabegroting Horst aan de Maas!

"Niet korten op uitgaven voor grote regionale samenwerkingsverbanden en wel korten op subsidie is wat de SP betreft onrechtvaardig en doet afbreuk aan het gelijk-waardigheidsbeginsel". Dat standpunt neemt de SP-fractie in tijdens de Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad van Horst aan de Maas, komende dinsdag 9 november 2010.

"SP-fractievoorzitter Michael van Rengs: "In de programmabegroting wordt structureel 5% van subsidies aan professionele instellingen geschrapt zonder dat er is gekeken naar de consequenties. Stopt bureau HALT bijvoorbeeld met lessen voor middelbare scholieren en kiest de gemeente Horst aan de Maas voor het stopzetten van de preventie van criminaliteit op jeugdige leeftijd? Als de kaasschaaf wordt gehanteerd, dan moet dat solidair gebeuren. Het valt de SP op dat in de begroting geen enkel kortingspercentage wordt toegepast op de grote regionale overlegstructuren zoals Klavertje 4 en NV Regio Venlo".

De SP wil de raad overhalen om de raadsvergoeding zoals is vastgesteld in januari 2010, ondanks de te verwachten CAO en premieontwikkelingen, gedurende deze raadsperiode te bevriezen.

Er is 3,2 miljoen gereserveerd voor nieuwe majeure projecten, terwijl de verkiezingsbelofte, het fietspad Broekhuizen-Horst, nog wacht op geld. De SP wil - aldus Van Rengs - op grond van gedegen informatie een keuze maken. De SP-voorman: "Wat is de grondslag van de keuze van het college hierin? Waarom wordt dit fietspad niet eerst gerealiseerd? De SP begrijpt dit niet en zal hier vragen over stellen".

Er wordt heel wat gecommuniceerd over communicatie. Toch blijkt het lastig om inwoners of belanghebbenden vroegtijdig te informeren over plannen. Meestal zijn de burgers als laatste aan zet. Daarnaast pleit de SP in haar Algemene Beschouwingen voor een duidelijke verslaglegging van gesprekken en afspraken die gemaakt zijn met betrokkenen, die vervolgens ook aan die betrokkenen verstrekt worden.

In de begroting wordt het “Impulsplan Starters” genoemd. Dit is een mooi woord voor een extra lening voor jongeren, die ze normaal gesproken niet af kunnen sluiten vanwege de inkomenspositie. De banken geven deze lening namelijk niet bij een te laag inkomen. De SP pleit er voor het echt een impulsplan te laten worden. Het college krijgt in ide optiek een opdracht om in te zetten op een lagere grondprijs, lagere bouwprijzen voor sociale woningen, verlaging van de prijzen voor het bouwrijp maken van gronden en het bouwen van betaalbare huizen in het algemeen. "Dat zou nog eens 'Impulsplan starters' zijn!", aldus Michael van Rengs. "Ondertussen hebben de andere partijen ineens de jarenlange zorg van de SP over starterswoningen en sociale woningbouw overgenomen", zo concludeert Van Rengs tevreden.

De SP vindt het ook positief dat het voorstel van het CDA om een meldpunt voor agrariërs op te richten (waarvoor de SP al eerder pleitte en wat toen door wethouder Stas opgepakt is, samen met ambtenaren, om verder uit te werken) uit de kast is gehaald en verder uitgewerkt wordt. Dit voorstel is unaniem door de raad als een goed voorstel gezien.

Het busvervoer voor WMO-geïndiceerden wordt nu vanuit de provincie automatisch ingevoerd. Dat is volgens Van Rengs een stap in de goede richting naar gratis openbaar vervoer voor ouderen.

De volledige tekst van de Algemene Beschouwingen van de SP-fractie kunt u hier lezen.
De begroting van de gemeente Horst aan de Maas kunt u hier downloaden (PS: doorscrollen naar pagina 3).