Ook Noord-Limburg roept: ‘Wij willen werk, geen armoede’

28 november 2010

Ook Noord-Limburg roept: ‘Wij willen werk, geen armoede’

Met twee bussen trokken werknemers van de WSW-bedrijven in Noord-Limburg, NLW-bedrijven uit Venray, Horst en Panningen en WAA uit Venlo vandaag naar de Brabanthallen in Den Bosch naar de manifestatie ‘Armoede werkt niet’. De actie van de SP – ondersteund door PvdA, FNV en de Raad voor Chronisch Gehandicapten – trok maar liefst 1500 actievoerders uit heel Nederland. Een onverwacht hoge opkomst.

Een half uur voor aanvang van de manifestatie leverde buschauffeur Theo – zelf aangewezen op een WIA-uitkering en blij dat hij nog (deeltijd)werk heeft – de demonstranten van Panningen, Venray en Horst aan de Maas veilig af bij de Brabanthallen. Nog tijd voor een kop koffie of thee en met een deel van de groep op de foto.

En toen de grote zaal in. Die al snel veel te klein bleek! Opgewarmd door Spic & Span, het actieorkest van de SP, werd aandachtig geluisterd naar de toespraken van Agnes Jongerius en Job Cohen die hun steun betuigden aan de actievoerders en beloofden samen met de SP te staan voor behoud van werkgelegenheid in de Sociale Werkvoorziening, bescherming van de rechten van jonge gehandicapten (Wajong) en zich te keren tegen aantasting van de bijstandsuitkeringen (WWB). De mensen in de zaal herkenden zich in de verhalen van de WSW-ers en Wajong-ers, die op het podium geïnterviewd werden door SP-Tweede Kamerlid Karabulut die de acties van “Armoede werkt niet!” coördineert.

Volgens SP-leider Emile Roemer is de bijeenkomst in de Brabanthallen het ‘voorprogramma’ van veel meer acties die gaan volgen: “Gisteren was er de schreeuw om cultuur en de staking van de postbodes, vandaag maken we hier een vuist en morgen zullen we als het kabinet niet snel stopt met de laffe aanval op de banen en inkomens van gewone mensen, op ons cultureel erfgoed, op onze jongeren, met zijn allen laten zien dat wij dit niet willen en niet pikken”.

De werknemers van NLW-bedrijven – die meereisden naar Den Bosch - waren strijdbaar. Zij beseften ook dat de manifestatie in Den Bosch het begin was van het verzet tegen de plannen van het kabinet Rutte om 30.000 banen te schrappen in de sociale werkvoorziening en tegen het inkomensverlies van mensen met een arbeidsbeperking. “Ze komen aan onze centen”, zo werd gezegd. In de bus op de terugweg lieten de werknemers van de NLW-bedrijven dan ook weten dat zij hoopten dat ze samen met de SP en andere partijen die zich aansluiten, op kunnen trekken om de plannen tegen te houden.