Coalitiepartijen: “Wel eens met SP-motie, maar we steunen het niet.”

18 oktober 2010

Coalitiepartijen: “Wel eens met SP-motie, maar we steunen het niet.”

"We zijn het wel eens met deze motie, maar we ondersteunen hem niet!" Deze tegenstrijdige boodschap gaven de drie coalitiefracties op het indienen van een motie van de SP over het verbeteren van de antwoorden van het College van B&W op vragen vanuit de gemeenteraad.

Onder het motto ‘Regeren is vooruitzien en leren kun je door terug te kijken’ heeft de SP-fractie gekeken naar verbeterpunten in het functioneren van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. De SP-fractie kwam onder andere tot de conclusie dat vragen uit de raad niet altijd gedegen en inhoudelijk worden beantwoord door het college. Reden voor de SP een motie in te dienen, waarin werd gewezen op het belang van goede beantwoording van vragen voor de beeld- , mening- en besluitvorming. De SP- fractie vroeg in de motie aan het college verder dat als ze de vragen niet meteen kunnen beantwoorden, dit zo spoedig mogelijk te doen, doch uiterlijk binnen vier weken.

SP-woordvoerder Spreeuwenberg diende namens de SP-fractie de motie in. De burgemeester reageerde namens het college en noemde het een vanzelfsprekendheid dat het college dit uitvoert zoals gevraagd in de motie. Het CDA erkende dat het die avond beter ging dan voorheen. "Impliciet zegt men daarmee ook dat het voorheen niet zo goed ging en dus voor verbetering vatbaar is. Precies de motivering die de SP-fractie had voor het indienen van deze motie", stelt Spreeuwenberg in diens commentaar op de inbreng van het CDA.

De drie coalitiepartijen waren het eens met de strekking van de motie, maar vroegen de SP om deze in te trekken. Dit deed de SP niet. Spreeuwenberg: “We hebben teruggekeken hoe het gaat tot nu toe en vinden dat het beter kan. We willen als SP- fractie hier constructief aan meewerken onder andere door deze motie in te dienen.”

Vervolgens ontstond de vreemde situatie dat iedereen achter de inhoud van de motie staat en ook de toonzetting prima vond. De coalitiepartijen vonden het echter niet nodig hun steun uit te spreken. De motie kreeg alleen de steun van D66 en werd daarmee door een meerderheid in de raad verworpen.