SP: "Gemeente is geen bank!"

25 september 2010

SP: "Gemeente is geen bank!"

Dinsdag 14 september jl. stond de verorde-ning "VROM-starters-lening" op de agenda van de gemeen-teraad van Horst aan de Maas. Het potje voor de startersleningen is leeg en het college wil graag een nieuwe pot geld beschikbaar stellen om bank te spelen. De SP-fractie in de raad ziet dat niet zo zitten en stemde dan ook tegen het voorstel van B&W.

De rijksoverheid doet niet meer mee met de financiering van startersleningen. Gemeente en provincie willen ieder 50% van de kosten op zich nemen, om het potje in stand te houden. De SP-fractie vindt dit een slechte zaak. “Je moet mensen niet met een extra lening opzadelen, als deze volgens de bankennorm al aan hun top zitten,” aldus Linda Hogema, die het woord voerde namens de SP fractie. “Op korte termijn lijkt het te helpen, maar de lening moet met rente terug betaald worden en dus is het op lange termijn duurder voor de starters. Geld lenen kost geld, dat is alom bekend”.

De SP-fractie stemde dan ook tegen de nieuwe verordening, ook omdat er steeds meer mogelijkheden gecreëerd worden voor niet-starters. De regeling is feitelijk een extra hypotheek onder de naam starterslening. Dat moet je niet willen, de gemeente is geen bank! De regeling die sinds eind 2007 in de voormalige gemeente Horst aan de Maas en sinds begin 2008 in de voormalige gemeente Meerlo-Wanssum van kracht is, loopt nog maar zo kort dat voor alle leningen nog de renteloze periode van 3 jaar geld. Het is nog niet duidelijk of er betalingsproblemen zijn bij de mensen die een starterslening hebben afgesloten. De SP hoopt van harte dat dit niet gaat gebeuren, maar vreest het ergste. Wethouder Seelen zei dat er doorlopend werd geëvalueerd, maar kon niet aangeven op welke punten.

De SP-fractie ziet liever dat de gemeente op andere manieren de starters ondersteunt om toch een huis te kunnen kopen. Een voorbeeld daarvan is een project van de voormalige gemeente Meerlo-Wanssum waar de grondprijs laag gehouden werd, zodat ook starters op de woningmarkt de mogelijkheid kregen om een woning te betalen, zonder zich in risicovolle leningen te storten.