Verdwijnen van marktkooplieden in Grubbenvorst onwenselijk

17 maart 2010

Verdwijnen van marktkooplieden in Grubbenvorst onwenselijk

De SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft bij monde van raadslid Frank Spreeuwenberg vragen gesteld over het verdwijnen van de kaasboer in Grubbenvorst.
 maar dan moet het centrum wel blijven bruisen...
Inwoners van Grubbenvorst namen onlangs contact op met de SP om hun ongenoegen te uiten over het niet meer verlengen van de vergunning voor de standplaats van de kaasboer. De SP informeerde daarnaast ook naar eventueel meerdere vergunningen die verlopen en hoe hier mee wordt omgegaan.

Een inwoner van Grubbenvorst die gebruik maakte van het burgerpodium wees ook nog op het eerdere vertrek van de groenteboer. Zowel de inspreker als de SP fractie maken zich zorgen om verdere aantasting van de leefbaarheid in Grubbenvorst.

In een reactie op de vragen van de SP gaf wethouder Op de Laak aan dat standplaatshouders sinds afgelopen jaar een pachtovereenkomst hebben in plaats van een vergunning. Deze overeenkomst moet jaarlijks worden vernieuwd. Volgens de wethouder stond de overeenkomst voor de standplaats in Grubbenvorst op naam van een andere kaasboer dan degene die er gebruik van maakte. De gemeente bekijkt nu nog wat hier precies aan de hand is en kan hier op zeer korte termijn duidelijkheid over geven.

Over de groenteboer gaf de wethouder aan dat de gemeente hem geen belemmering heeft opgelegd om zijn standplaats in Grubbenvorst te behouden. Daarnaast zegde ze de gemeenteraad toe om met hem contact op te nemen over de beweegredenen voor zijn vertrek.

Verder gaf de wethouder aan het met de SP eens te zijn dat het verdwijnen van standplaatshouders een onwenselijke situatie is. Deze ondernemers dragen bij aan de leefbaarheid in een kern als Grubbenvorst. Bijval kreeg de SP onder andere van de fractie van Pvda/Pk die verwees naar het onderzoek dat er zou komen naar de mogelijkheid van een weekmarkt in Grubbenvorst.