Stufi moet blijven!

30 maart 2010

Stufi moet blijven!

Vanmorgen hebben twee SP leden van de afdeling Horst aan de Maas op het station Horst-Sevenum aandacht gevraagd voor de plannen rond de mogelijke afschaffing van de studiefinanciering. Zevenenzeventig reizigers, voornamelijk jongeren op weg naar hun opleidingen, hebben de petitie ondertekend.

Een werkgroep van de regering is nu al maanden aan het onderzoeken hoe er 20 procent bezuinigd kan worden op het onderwijs. Een aantal plannen zijn afgelopen week uitgelekt, zoals het verhogen van het collegegeld en het afschaffen van de studiefinanciering. Alles wijst er op dat de regering een einde wil maken aan de studiefinanciering. VVD, D66, PvdA, en GroenLinks willen allemaal van het huidige systeem af en de onderwijsraden VSNU en HBO-raad zijn ook voor de afschaffing. Daarmee zou de rekening van de crisis bij studenten neergelegd worden. Een belachelijk plan.

De toegankelijkheid van het onderwijs wordt regelrecht bedreigd. Studeren wordt als maar duurder, of het nou op de universiteit, op het HBO of op het MBO is. Uit onderzoek blijkt dat tenminste eenderde van de jongeren niet zou gaan studeren als hij of zij alles moet lenen. Een goede opleiding volgen lijkt dus weer een voorrecht voor de rijken te worden. ROOD – de organisatie van SP jongeren – steunt de studenten in de strijd voor toegankelijk onderwijs en vecht voor het behoud van de studiefinanciering. Zij accepteren niet dat wij de rekening van de crisis moeten betalen. Ze komen in actie voor betaalbaar onderwijs waar je wat van leert. En de SP-afdeling Horst aan de Maas ondersteunt die acties.