SP woedend na afwijzing door CDA en Essentie

16 december 2009

SP woedend na afwijzing door CDA en Essentie

CDA en Essentie hebben besloten niet meer verder met de SP te praten over de vorming van een nieuw college voor Horst aan de Maas. Volgens beide partijen zijn de verschillen met de SP te groot en daardoor moeilijk te overbruggen. “De SP heeft één keer met CDA en Essentie gesproken over de inhoud en voor ons was veel bespreekbaar. CDA en Essentie noemden de opstelling van de SP 'constructief' maar wilden de SP toch niet in het college. Dit is een schande en een schoffering van alle mensen die op de SP hebben gestemd.” Aldus SP lijsttrekker Michael van Rengs.

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen haalde de SP ruim 19% van de stemmen. Hiermee werd de SP de derde partij van de nieuwe fusiegemeente Horst aan de Maas. In Grubbenvorst haalde de SP zelfs 35% van de stemmen. Michael van Rengs: “In 2006 schoof het CDA de SP ook zonder enige argumentatie ter zijde. We hadden gehoopt dat hiervan was geleerd, maar blijkbaar is dit niet het geval. Tijdens de schorsing van een raadsvergadering werd mij snel even medegedeeld dat de SP buitenspel was gezet. Door na één gesprek over de inhoud de deur dicht te gooien, geven CDA en Essentie aan dat ze helemaal niet open willen staan voor een college met de SP. Wij zijn hier woedend over. Wat ons betreft was er nog genoeg te bespreken. De afgelopen jaren heeft de SP bewezen dat we goede en haalbare alternatieven hebben, daarvoor hebben de mensen ook op ons gestemd.

CDA en Essentie hebben aangegeven dat ze met de PvdA verdiepende gesprekken gaan voeren. “De mensen stemden op de SP en kozen voor verandering. In plaats daarvan krijgt men de PvdA die aan mag schuiven. De SP zal door knokken in de oppositie en in de dorpen en de buurten. Wij zijn een actieve en positieve partij die niet bij de pakken neer gaat zitten. Het is een gemiste kans dat wij geen wethouders mogen leveren, maar het enige dat we kunnen doen is door knokken zodat de SP in 2014 de grootste wordt.” Aldus van Rengs.

Niet de SP maar de PvdA gaat dus waarschijnlijk deelnemen aan het College van B&W. In Dagblad de Limburger (zie bijlage) zegt de lijsttrekker van de PvdA: "Voor ons zijn drie punten heel belangrijk. Dat zijn het buitengebied en de openheid daarvan, de dorpsraden en aandacht voor de minima. Als we die drie punten terugvinden in een coalitieakkoord dan zijn we niet ongenegen mee te doen”. Wat het Nieuw Gemengd Bedrijf in Grubbenvorst betreft, kan ze daarin toestemmen, mits de intensieve veehouderij met 1,3 miljoen kippen en 35.000 varkens duurzaam en innovatief blijkt te zijn...". Wat dat laatste punt betreft: in het verkiezingsprogramma sprak de PvdA zich uit tegen de komst van het Nieuw Gemengd Bedrijf (NGB) en in het debat over de komst van het NGB in de gemeenteraadsvergadering van 12 februari 2008 stelde de PvdA nog dat zij tegen was, vanwege de aantasting van het open gebied, volgens Op de Laak nu nog steeds een belangrijk punt voor de PvdA. Het is dan ook de vraag of de PvdA in de coalitiebesprekingen van zaterdag 19 december haar idealen gaat verloochenen, om maar in het pluche terecht te komen. Interessant is in dat kader de reactie van Horster historicus en publicist Wim Moorman op diens weblog over de opstelling van de PvdA.

In Dagblad de Limburger van 17 december staat een interview met Michael van Rengs over de opstelling van CDA en Essentie (ex-VVD).

En dan nog dit: Opvallend is dat CDA, Essentie, D66 en PvdA (of PvdA-PK) op hun websites niets melden over de onderhandelingen of andere zaken die te maken hebben met politieke zaken in de gemeente Horst aan de Maas. De sites van deze partijen hebben - sinds de verkiezingen - nauwelijks nieuws toegevoegd. Het is duidelijk: deze partijen willen u graag informeren vóór de verkiezingen, daarna bent u voor hen kennelijk niet meer interessant....