SP over coalitieonderhandelingen: “Gemiste kans”

7 december 2009

SP over coalitieonderhandelingen: “Gemiste kans”

“Een gemiste kans”. Zo noemt SP-fractievoorzitter Michael van Rengs het resultaat van de onderhandelingen tussen Essentie en het CDA voor een nieuw coalitieprogramma. “In plaats van de onderhandelingen te beperken tot twee partijen en meteen te beginnen met het schrijven van een coalitieprogramma, had de mogelijkheid aangegrepen kunnen worden om te komen tot een zo breed mogelijk gedragen coalitie”, aldus Van Rengs. CDA en Essentie hebben anders besloten.

Na de bekendmaking van de verkiezingsuitslag zijn CDA en Essentie om de tafel gaan zitten en zijn direct begonnen met het schrijven van een coalitieprogramma. Zonder op voorhand met alle lijsttrekkers om de tafel te hebben gezeten. Pas na het vaststellen van een concept coalitieprogramma wordt gekeken welke derde partij mag aansluiten om dit programma uit te voeren. De SP vindt dit een gemiste kans. De SP heeft in een brief aan alle fracties aangegeven dat er vooraf overleg moest komen tussen alle fracties. In de brief heeft de SP aangegeven dat ze niet blij was met de aanpak van CDA en Essentie. Op deze manier wordt namelijk op voorhand veertig procent van de kiezers buitenspel gezet en is het voor de derde partij uiteindelijk slikken of stikken.

Tijdens de verkiezingen hebben de partijen aangegeven dat er gestreefd moest worden naar een zo breed mogelijk draagvlak. Daar op aanhakend heeft de SP na de verkiezingen gevraagd om te zoeken naar een zo breed mogelijke coalitie. Verder heeft de SP het voorstel gedaan om te gaan voor een minimumprogramma (waarin de afspraken worden opgenomen, waar alle partijen zich in kunnen vinden). Dat minimumprogramma wordt vervolgens door alle partijen ondertekend. Daarnaast blijven er een aantal zaken over, waarover de partijen geen overeenstemming konden vinden. Gezamenlijk worden deze “vrije kwesties” vastgesteld. De partijen kunnen bij deze “vrije kwesties” in een debat vrij hun eindafweging maken. Feitelijk wordt het bestuur van Horst aan de Maas dan democratischer en het college van B&W – het dagelijks bestuur van de gemeente - heeft toch een breed draagvlak!

Alle partijen hebben op de brief van de SP gereageerd. D66 en PvdA stonden achter het voorstel van de SP en wilden graag aan de tafel met alle partijen om alle mogelijkheden te onderzoeken. Het CDA en Essentie schreven – bij monde van CDA-lijsttrekker Leon Litjens – dat ze er niet voor kiezen om eerst samen met alle partijen om de tafel te gaan zitten, omdat een coalitie tussen CDA en Essentie een logische stap zou zijn, op basis van de verkiezingsuitslag. Michael van Rengs: “Dit argument klinkt aannemelijk, maar is het niet. Als dit uitgangspunt was gehanteerd bij de verkiezingen van vier jaar geleden (waarbij het CDA verloor en de SP 25% van de stemmen had gehaald!) dan had het CDA dus ook meteen met de SP om de tafel moeten gaan zitten en samen een programma moeten schrijven. Het gaat bij het CDA puur om de politieke macht en met de mond beleid ze het principe van “een breed draagvlak”. Het gaat bij het CDA dus echt om een politieke keuze, waarbij ze inzet op een verrechtsing van het beleid (Essentie is een voortzetting van de VVD)”. Volgens beide partijen is alles nog mogelijk, maar volgens SP-voorman Van Rengs valt dit nog te bezien. “De derde partij moet wel in grote lijnen meegaan met het door CDA en Essentie opgestelde coalitieprogramma, anders valt ze af. Er zijn dus grote beperkingen en er zijn al op voorhand afspraken gemaakt”.

“Door het afwijzen van ons voorstel door de eerste twee partijen is het niet gelukt een coalitie tot stand te brengen met het breedst mogelijk draagvlak! Het blijft nu afwachten wat er nog te bereiken is in de gesprekken met Essentie en CDA. Als daarbij nog voldoende mogelijkheden open gehouden worden voor een derde partij, dan sluiten we coalitiedeelname zeker niet op voorhand uit. Wel is het belangrijk dat de visie en de speerpunten van de SP op voldoende wijze terugkomen in het programma. De SP wil graag meeregeren, maar dit houdt veel meer in dan meedoen”, aldus Van Rengs.

Dinsdagavond 8 december 2009 vindt het overleg tussen de SP en de coalitievoorlopers plaats. Michael van Rengs en Thijs Coppus zullen dit gesprek gaan voeren. De insteek blijft ‘meedoen’, maar dit valt of staat met de inbreng van de SP-standpunten in het coalitieprogramma. “De SP wil haar verkiezingsbeloften zeker nakomen, dus we gaan ervoor. Of dat nu vanuit het college van B&W is – waar onze voorkeur naar uitgaat – of vanuit de oppositie….”, besluit Van Rengs.

De brief van de SP aan de andere partijen kunt u hier downloaden.