Debat drie grootste partijen op radio Reindonk

2 november 2009

Debat drie grootste partijen op radio Reindonk

Zondagavond werd door Radio Reindonk een verkiezingsdebat uitgezonden tussen CDA, SP en PvdA-PK, respectievelijk lijst 1, 2 en 3 bij de verkiezingen van 18 november. Voor de SP voerde lijsttrekker Michael van Rengs het woord. Het CDA werd vertegenwoordigd door Leon Litjens en Birgit op de Laak sprak voor de PvdA-PK. Gesproken werd over het aantal vrouwen op de verschillende kieslijsten, de resultaten van de afgelopen raadsperiode en tenslotte de plannen voor de komende raadsperiode. Een verslag.

Te weinig vrouwelijke kandidaten?
Als eerste werd in het debat gesproken over het volgens de vragensteller van Radio Reindonk veronderstelde geringe aantal vrouwen op de kieslijsten van de deelnemende partijen. Zowel CDA en PvdA-PK als de SP spraken de veronderstelling van de vragensteller tegen. Michael van Rengs (SP) wees er op dat bij de top zes van de de SP-lijst twee vrouwen geplaatst zijn. Hij merkte op, dat de SP er juist naar gestreefd heeft een goede mix van kandidaten te creeëren op basis van leeftijd, sexe, leefomgeving, ervaring en kennis.

CDA en PvdA hebben voornemens in afgelopen raadsperiode niet volledig gerealiseerd
Op de vraag vanuit Reindonk of alle afspraken tussen de coalitiepartijen de afgelopen raadsperiode gerealiseerd waren, erkenden de twee vertegenwoordigers van de coalitiepartijen CDA (Litjens) en PvdA (Op de Laak) dat ze niet alles hadden bereikt van de plannen die ze vooraf geformuleerd hadden. De oorzaak daarvan zochten beiden in de economische recessie van het laatste jaar... SP-voorman Michael van Rengs bestreedt dat de recessie de enige oorzaak was. Hij gaf een voorbeeld van een belofte, die op zich bij uitvoering geen geld zou kosten, maar toch niet uitgevoerd is. Daarbij doelde hij op een publicatie van de gemeente Horst aan de Maas, uitgegeven in het kader van de herindeling, waarin aangegeven stond dat het eerder wel toegewezen Landbouwontwikkelingsgebied (LOG) in Tienray niet geëxploiteerd zou worden. Drie weken geleden echter hebben PvdA en CDA in de raad in de discussie over het Bestemmingsplan Buitengebied toch weer een opening gemaakt. Nu is het ineens "vooralsnog blijft dit LOG gesloten". De nadere toelichting van CDA-lijsttrekker Litjens maakte het er allemaal niet duidelijker op.

Beloftes of lokkertjes?
In het debat stelde SP-er Van Rengs CDA-er Litjens de vraag wat het CDA in haar verkiezingsprogramma bedoelde met het realiseren van een zogenaamde "omnivereniging" in America. Van Rengs vroeg zich af hoe een dergelijk streven geraliseerd kon worden in een tijd van recessie en voorgenomen bezuinigingen. Het antwoord van Litjens bleef vaag en uiteindelijk kwam de aap uit de mouw: Het ging niet om een belofte, maar om het aangeven van een "richting en meer niet. "

Niet alleen rozegeur en maneschijn bij CDA en PvdA
Nadat Litjens en Op de Laak een lofzang hadden gehouden over de resultaten van de coalitie van CDA en PvdA, wees Van Rengs (SP) er op dat niet alles zo goed is gegaan. Als voorbeelden haalde hij het Nieuw Gemengd Bedrijf (35.000 varkens en 1,2 miljoen kippen), de komst van het Centrale Zandverwerkingscentrale en andere plannen rondom Grubbenvorst aan, waarbij de coalitiegenoten in de raad nogal verdeeld hadden gestemd en de burgers de plannen massaal afwezen. Hetzelfde geldt voor de algemene communicatie. Er worden - zo stelde Van Rengs - plannen gedropt en het enige middel om met de gemeente te praten voor burgers blijkt de beroeps- en bezwarencommissie.

Landelijk of lokaal?

De vragensteller van Reindonk wees er op dat de drie partijen, CDA, SP en PvdA, landelijke partijen waren. Vraag: Biedt dat voordelen? Litjens (CDA) bevestigde het voordeel van het feit dat hij een landelijke partij vertegenwoordigde.

Birgit Op de Laak (PvdA-PK) was een stuk minder duidelijk, met de landelijke peilingen in haar achterhoofd.

Michael van Rengs stelde vol trots SP-er te zijn in hart en nieren: naar zijn mening is de SP de enige partij met een brede visie, die opkomt voor een ieders belang.

En de toekomst dan?
Op de vraag wat de toekomst de gemeente Horst aan de Maas zou brengen stelden CDA en PvdA beiden dat ze graag verder wilden regeren. Datzelfde gold voor de SP. Van Rengs: "Natuurlijk willen we mee regeren, dat mag duidelijk zijn. Juist in tijden van crisis lijkt het ons noodzakelijk om mee te besturen. Juist om de mensen in onze gemeente te ondersteunen die het op dit moment het hardst te verduren hebben in de crisis. Het wordt tijd voor een frisse wind in onze gemeente en het motto 'stem de SP in B&W' is zeker op zijn plaats". Op de vraag hoeveel zetels de SP hoopt te krijgen, antwoordde Van Rengs uit te gaan van zo'n acht zetels.

Waarom stemmen op jouw partij?
Traditioneel werden de drie partijwoordvoerders in de gelegenheid gesteld antwoord te geven op de vraag waarom de kiezer op hun partij zou moeten stemmen. Michael van Rengs verwoorde de redenen om op de SP te stemmen. Hij legde de luisteraars van Radio reindonk de vraag voor: "Als u extra inzet wilt voor het midden- en klein bedrijf, inzetten op kleinschaligheid en zorg voor een leefbare omgeving, dan moet u SP stemmen. U wilt snelle toegang tot de zorg en een ruimhartig WMO-beleid voor de inwoners van onze gemeente? U wilt jongerenontmoetingsplekken en voldoende speelruimte voor de jeugd? U wilt ouderen de mogelijkheid bieden om, zo lang ze willen, in hun eigen kern te wonen met voldoende aandacht en zorg? U wilt betaalbare huur- en koopwoningen en dat bij het verhuren van woningen prioriteit gegeven wordt aan mensen met een laag inkomen? U wilt waarborgen van de eigenheid van alle kernen, duidelijke grenzen en dat de leefbaarheid benadrukt wordt? U wilt steun voor het verenigingsleven en het culturele aanbod in de nieuwe gemeente? U wilt gratis openbaar vervoer om te beginnen voor 65 plussers en waar mogelijk uitbreiding naar andere groepen? U wilt dat de gemeente het goede voorbeeld geeft en investeert in duurzaamheid? Stem dan SP. En als u uiteindelijk wilt dat de burgers serieus genomen worden en dat het gat tussen burgers en de politiek verkleind wordt, dan is er maar één partij te kiezen en dat is de SP. Zorg voor de frisse wind in het gemeentehuis en op straat!"