Essent verkocht

17 april 2009

Essent verkocht

Vrijdag 17 april heeft een krappe meerderheid in Provinciale Staten ingestemd met de verkoop van de aandelen Essent.

Alleen CDA, PvdA en PNL waren voor verkoop. Deze partijen bezetten 27 van de 47 zetels in Provinciale Staten.

Voorafgaande aan de Statenvergadering heeft de SP actie gevoerd tegen de verkoop. Meer dan 30 SP'ers uit de hele provincie waren naar het provinciehuis gekomen om hun ongenoegen te uiten over de verkoop. Bij aanvang werden ruim 7000 handtekeningen aangeboden van Limburgers die tegen de verkoop van Essent zijn.

Tijdens het debat werd al snel duidelijk dat de coalitie voor verkoop zou gaan stemmen. Ondanks vage toezeggingen over mogelijke afspraken over een duurzamer beleid van RWE en een mogelijk gesprek dat gedeputeerde Hessels met de directie van Essent heeft over de bruinkoolwinning bij Garzweiler, stemden CDA, PvdA en PNL volmondig in met de verkoop.

De rol van de PvdA in het debat was opmerkelijk. De partij werd links ingehaald door de VVD. Statenlid Marijke Clerx van de PvdA vond dat er geen weg meer terug is, dat het niet de taak van de overheid is om energiebedrijven in stand te houden en dat de provincie gemeenten en bedrijven die op een kleinschalige wijze energie willen gaan produceren maar moet ondersteunen. Bovendien vond Clerx dat de SP bezig was met "volksverlakkerij". De slogan "Ze zijn nuts" klopte volgens haar niet, omdat Essent al lang geen nutsbedrijf meer is.

Thijs Coppus, gevraagd naar commentaar op de rol van de PvdA: "Het is erg jammer dat de PvdA niet verder komt dan een technische debat en moddersmijterij. Want het debat over Essent is niet technisch, het is bij uitstek een politieke discussie. Het gemak waarmee de PvdA Essent verkoopt zegt veel over de ideologische wanhoop van de partij. Op dit moment is het helaas gemakkelijker om met de VVD dan met de PvdA in de Staten samen te werken".