Betaalbare woningen voor ouderen

12 september 2008

Betaalbare woningen voor ouderen

Op 2 september sprak de gemeenteraad over de toekomst van de ouderenzorg. Nu de plannen voor Hof te Berkel, een grote woonwijk voor ouderen achter het Gasthoês, niet door gaan, moeten er nieuwe keuzes worden gemaakt. Namens de SP-fractie deed Hendrik Hazeu het woord. Vanaf het begin was de SP tegen de plannen voor Hof te Berkel en ook nu stond Hazeu kritisch tegenover de gang van zaken.

Vanaf het begin heeft de SP-fractie aangegeven dat het plan veel te grootschalig was: veel appartementen, weinig woningen met tuintjes en een grote groep ouderen die op een plaats in Horst zouden komen te wonen. Ouderen verdienen het om zo lang mogelijk in hun eigen dorp of buurt oud te worden, hier moeten woningen en zorgvoorzieningen worden gebouwd, niet op één plaats in de gemeente.

SP gemeenteraadslid Hendrik Hazeu is blij dat de plannen voor Hof te Berkel van tafel zijn, maar heeft gemengde gevoelens over de hele gang van zaken: “Natuurlijk is het mooi dat er de komende jaren echt gewerkt kan worden aan woningen voor ouderen in alle dorpen, maar het is jammer dat dit zo lang heeft geduurd. Vanaf 2004 is er gewerkt aan Hof te Berkel en al zagen veel ouderen deze plannen niet zitten, toch werd er stug doorgewerkt. Daardoor is er nog steeds niets gebeurd voor de bewoners van verpleeghuis Elzenhorst en verzorgingshuis Berkele Heem die wonen in een kleine kamer en loopt Horst aan de Maas achter met het bouwen van woningen voor ouderen die zorg nodig hebben. We moeten ophouden met praten en nu eindelijk eens gaan bouwen aan fatsoenlijke woningen en zorg voor de ouderen van Horst aan de Maas.”

Lees hier de notulen van de bespreking van dit onderwerp in de gemeenteraadsvergadering van 2 september 2008.