SP Horst aan de Maas: niet herindelen, maar samenwerken

12 januari 2008

SP Horst aan de Maas: niet herindelen, maar samenwerken

Plannen voor gemeentelijke herindeling.Amper zeven jaar na het ontstaan van Horst aan de Maas, wordt de gemeente weer geconfronteerd met een mogelijke nieuwe herindelingsronde. De afgelopen maanden is gedeputeerde Driessen namens de provincie alle gemeenten in Noord-Limburg afgegaan met de mededeling dat de gemeenten in Noord-Limburg hun taken niet meer goed kunnen uitvoeren. De oorzaak hiervan is volgens de provincie het groot aantal gemeenten in Noord-Limburg (bestuurlijke drukte) en het toenemend aantal taken die gemeenten op hun bordje krijgen. Volgens de provincie kunnen kleine gemeenten op termijn niet meer overleven. Daarom moeten 9 van de veertien gemeenten in Noord-Limburg opgaan in een grotere gemeente. Voor Horst aan de Maas zal dit betekenen dat er een of meerdere gemeenten bij komen. Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad hier over gesproken. De SP was het niet eens met de plannen van B&W. Van een unaniem besluit van de gemeenteraad - zoals in de Echo van Horst aan de Maas vermeld - was dan ook absoluut geen sprake!

Al vanaf het begin stelt de provincie dat kleine gemeenten geen overlevingskans hebben. Bij voorbaat is al duidelijk dat er amper sprake is van een vrijwillige herindelingsronde. SP Fractievoorzitter Thijs Coppus: 'Deze herindelingsronde is niet vrijwillig, maar strak geregisseerd. De provincie heeft zich voorgenomen dat het aantal gemeenten moet worden verkleind en zet hier vol op in. De SP is het niet eens met deze werkwijze en de conclusies die de provincie trekt. Wij vinden dat kleine gemeenten wel toekomst hebben, zolang er maar goed wordt samengewerkt met andere gemeenten.'

Door samen te werken kunnen gemeenten elkaar versterken. Op dit moment werkt Horst aan de Maas bijvoorbeeld samen met Meerlo-Wanssum in een gezamenlijke sociale dienst. Met de gemeente Sevenum zijn een aantal samenwerkingsafspraken gemaakt in het Pact van America. Door samen te werken kunnen gemeenten elkaar versterken door kennis te delen en ervaringen uit te wisselen, maar kunnen er lokale keuzes worden gemaakt. Het bestuur blijft hierdoor dicht bij de burger en kan samen met de burgers, dicht bij huis keuzes maken. Voor de SP is dit erg belangrijk.

Afgelopen dinsdag heeft het college van burgemeester en wethouders de politieke partijen gevraagd welke ruimte er is om met buurgemeenten te onderhandelen. Thijs Coppus: 'De SP is tegenstander van een gedwongen herindeling. Horst aan de Maas moet niet inzetten op een herindeling, maar op samenwerking. Hiervoor geven wij het college de ruimte. Mocht het zo zijn dat de bevolking van buurgemeenten aangeeft dat aansluiting bij Horst aan de Maas wenselijk is, dan is er wat de SP betreft de mogelijkheid om in gesprek te gaan met deze gemeente. Maar het betekent niet dat dit automatisch tot een herindeling moet leiden. We moeten niet meteen het hoofd in de schoot leggen en de handelswijze van de provincie als enige realiteit beschouwen. We moeten ons verzetten tegen deze manier van handelen. Niet de gedeputeerde schrijft ons de wet voor, uiteindelijk doet de bevolking dat'.

Naast de twijfel van de provincie over de toekomst van de kleine gemeenten, zijn projecten zoals de Floriade en Californië een andere belangrijke aanleiding voor een nieuwe herindelingsronde. Veel van deze ontwikkelingen in de 'Greenport Venlo' spelen zich op het grondgebied van meerdere gemeenten af. De provincie wil hier van af en wil één bestuur verantwoordelijk maken. Thijs Coppus: 'Alle ontwikkelingen en discussies waar wij nu mee worden geconfronteerd, zijn het gevolg van een visie op de economie die is gericht op grootschaligheid, een kleine overheid, de 'markt' als alleskunner en de wereldeconomie als speelterrein. Over de bevolking van Noord-Limburg wordt helemaal niet gesproken, het lijkt alsof de gewone mensen voor bestuurders als Driessen helemaal niet belangrijk zijn.'

De SP wil daarom dat de burgers worden betrokken bij de discussie over een mogelijke herindeling. Een aantal gemeenten zijn hier inmiddels mee bezig, Horst aan de Maas helaas nog niet. Coppus: mocht het komen tot een nieuwe herindeling, dan gaat het om een zeer belangrijke beslissing. De SP vindt daarom dat de gemeente haar burgers moet vragen naar hun mening over een mogelijke herindeling. In Horst aan de Maas is hier nog geen begin mee gemaakt, daarom heeft de SP vorige week zaterdag al in het centrum van Horst gestaan om met de mensen te spreken over een mogelijke herindeling.’ De resultaten van deze eerste ronde zullen binnenkort gepubliceerd worden.