SP: bezuiniging op wegenonderhoud kost alleen maar meer!

22 oktober 2007

SP: bezuiniging op wegenonderhoud kost alleen maar meer!

In 2003 werd door een meerderheid van de gemeenteraad besloten het niveau van wegenonderhoud terug te brengen van basis naar sober.Wegdekreparatie De SP fractie stelde toen al dat het woord ‘basis’ aangeeft dat je aan een minimum voldoet. Nog minder onderhoud plegen betekent, dat je alleen maar wat lapwerk kunt doen en dat bij achterstallig onderhoud in de regel alleen maar meer geïnvesteerd moet worden. Helaas kreeg de SP in de laatste raadsvergadering gelijk.

Het ging destijds om een ingreep die op het gebied van wegenonderhoud neerkwam op een bezuiniging van ongeveer € 100.000 per jaar. Vier jaar later blijkt dat er € 600.000 extra nodig is, om het achterstallig onderhoud weg te werken. Op de vraag of de raad dit aanvullende bedrag beschikbaar wil stellen heeft de SP in ieder geval – om niet te zeggen "uiteraard" – bevestigend geantwoord. Tegelijkertijd is daarbij wel de opdracht aan het college gegeven om middelen te vinden, het onderhoudsniveau bij te stellen. Het gaat er hier niet om achteraf gelijk te willen hebben, maar om aan te geven dat je met het hanteren van ‘de botte bijl’ – zoals de SP destijds de operatie benoemde – met bezuinigen puur om het bezuinigen het tegenovergestelde bereikt van wat je wilt bereiken.

meer info: Wilma Kurvers, SP fractie Horst aan de Maas, (T) 077 3985312 of (E) horst@sp.nl