SP stelt vragen over vergunningverstrekking voor circusopvoeringen

8 januari 2007

SP stelt vragen over vergunningverstrekking voor circusopvoeringen

Naar aanleiding van berichten afkomstig van de Werkgroep Welzijn Circusdieren en de Vereniging Nederlandse Circus Ondernemingen heeft SP-raadslid Piet Schattevoet een brief opgesteld met een aantal vragen aan het college. Welzijn Circusdieren De vragen zijn met name bedoeld om duidelijkheid te krijgen over de procedure bij het verstrekken van de vergunningen en zicht te krijgen op de mate van verantwoordelijkheid van college van burgemeester en wethouders bij calamiteiten.

Schattevoet wil weten hoe gezondheid en huisvestingsruimten van de dieren en transportmethoden worden beoordeeld. Een belangrijk punt van aandacht zou controle op inenting tegen besmettelijke ziekten kunnen zijn, zoals mond- en klauwzeer, vogelgriep, papegaaienziekte, varkenspest en dergelijke. Daarbij is het ook van belang te weten of de dieren in een gebied zijn geweest waar een besmettelijke ziekte heerst of heeft geheerst.

Naast veiligheid en welzijn van de dieren moet ook de veiligheid van het publiek gewaarborgd zijn. De SP’er wil dan ook weten hoe controle hierop plaatsvindt.

De brief wordt behandeld in de raadsvergadering van 23 januari a.s.

SP fractie Horst aan de Maas
Piet Schattevoet (T 077 3984211)
Of mail naar horst@sp.nl