SP: Pand Mooren niet slopen, maar renoveren!

13 januari 2007

SP: Pand Mooren niet slopen, maar renoveren!

In antwoord op vragen van de SP meldde wethouder Litjens aan de gemeenteraad van Horst aan de Maas dat pand Mooren aan de Groenewoudstraat in Horst waarschijnlijk wordt gesloopt. Volgens de wethouder verkeert het pand in een slechte staat en is slopen de enige oplossing. Op de plek van pand Mooren komen appartementen.pand Mooren
Aanleiding voor de vragen was een artikel in Dagblad de Limburger over de realisatie van jongerenhuisvesting in pand Mooren. De SP is hier al jaren voorstander van en heeft het college meerdere malen verzocht om pand Mooren te renoveren en geschikt te maken voor jongerenhuisvesting.

Raadslid Thijs Coppus: ‘Mooi of lelijk, het pand is karakteristiek voor Horst en heeft daarom voor Horst een belangrijke historische waarde. We vinden dat alles op alles gezet moet worden om het pand te behouden. De komende tijd gaan we bekijken welke mogelijkheden we hiervoor hebben. pand Mooren
Daarnaast zou er sprake zijn van kapitaalvernietiging als er daadwerkelijk tot sloop over wordt gegaan. Het pand is destijds door de gemeente aangekocht en grondig verbouwd zodat het als tijdelijke behuizing van de ambtenaren en publieksbalie gebruikt kon worden. Een investering die met de slopershamer wel heel letterlijk met één klap teniet wordt gedaan.’

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Thijs Coppus: 077-3988100 of thijscoppus@hetnet.nl