SP: ruimte voor het platteland

12 november 2006

SP: ruimte voor het platteland

Op 31 oktober j.l. vonden de algemene beschouwingen plaats. De inbreng van de SP stond in het teken van de maat van Horst aan de Maas en het creëren van kansen voor alle inwoners van onze gemeente. nu nog een open landschap... De komende weken zullen de plannen en ideeën die de SP heeft ingebracht tijdens de algemene beschouwingen verder worden toegelicht. Vandaag het derde deel: ruimte voor het platteland.

De afgelopen jaren is het minder goed gegaan in de land- en tuinbouw. Onze gemeente werd en wordt geconfronteerd met bedrijfssluitingen en het wegtrekken van belangrijke onderzoeksinstituten.
Deze tendens moet een halt toe worden geroepen.

Het huidige beleid om kennisinstituten naar onze gemeente te halen kan de SP in grote lijnen onderschrijven. Daarbij moet wel worden gezocht naar volwaardige kennisinstituten en een samenhang met biologische landbouw.
De SP denkt dat Horst aan de Maas het verschil kan maken op het gebied van biologische en duurzame landbouw. De kansen voor het aantrekken van duurzame landbouw – eventueel in combinatie met innovatie, onderwijs en alternatieve energie – moeten serieus bekeken worden.

In 2012 wordt de Floriade in onze regio georganiseerd. De afgelopen maanden heeft de SP duidelijk gemaakt dat het nu menens moet zijn en dat er werk gemaakt moet worden van de organisatie. De inwoners van deze regio leveren hun bijdrage aan de Floriade en alleen al hierom moet alles op alles gezet worden om de Floriade te laten slagen. 2012 mag geen rampjaar worden. Integendeel het moet een succesjaar worden.
Het is voor de regio belangrijk om de Floriade ook een regionaal gezicht te geven. Dit betekent dat we regionale agrariërs en andere ondernemers intensief moeten betrekken bij de ontwikkeling van de tentoonstelling.

Thijs Coppus
Fractievoorzitter SP Horst aan de Maas