SP: kansen voor iedereen

4 november 2006

SP: kansen voor iedereen

Op 31 oktober j.l. vonden de algemene beschouwingen plaats. De inbreng van de SP stond in het teken van de maat van Horst aan de Maas en het creëren van kansen voor alle inwoners van onze gemeente. Kansen?
De komende weken zullen de plannen en ideeën die de SP heeft ingebracht tijdens de Algemene Beschouwingen verder worden toegelicht. Vorige week besteedden we aandacht aan democratie en betrokkenheid. Vandaag het tweede deel: kansen voor iedereen.

Voor de SP is het belangrijk dat iedereen binnen onze gemeente de kans krijgt om mee te doen aan de maatschappij. Het is de taak van de gemeente om hier belangrijke voorwaarden voor te scheppen. Want wanneer mensen betrokken zijn bij de maatschappij heeft dit positieve gevolgen voor hun sociale netwerk, mobiliteit en uiteindelijk hun gezondheid.

In 2007 zal het eerste deel van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) worden ingevoerd. De gemeente zal dan de regie krijgen over een deel van de huishoudelijke zorg. De kans is aanwezig dat de gemeenten de komende jaren een uitgebreider takenpakket op het gebied van zorg en welzijn krijgen. De SP kiest voor een ruimhartige WMO waarin mensen de ruimte krijgen om keuzes te maken, om mobiel te zijn en om zich te kunnen ontwikkelen. Hierbij is speciale aandacht voor mantelzorgers van belang.

Het is van belang dat iedere kern op haar niveau voorzieningen voor ouderen herbergt. Grootschalige plannen zoals Hof te Berkel zijn volgens de SP geen goede ontwikkeling. Temeer omdat er een goed alternatief is: ontmantel de grote instellingen, realiseer woonzorgcomplexen, schenk meer aandacht aan levensloopbestendige woningen, bouw groepswoningen voor ouderen die als gevolg van lichamelijke problemen of dementie niet meer zelfstandig kunnen wonen in een aantal kernen en wijken en realiseer in Horst een bovenwijks zorgcentrum met ziekenhuisverplaatste zorg voor mensen die moeten revalideren.

Thijs Coppus
Fractievoorzitter SP Horst aan de Maas