SP in Algemene Beschouwingen Horst aan de Maas: kiezen voor kunst en cultuur

25 november 2006

SP in Algemene Beschouwingen Horst aan de Maas: kiezen voor kunst en cultuur

Op 31 oktober j.l. vonden de algemene beschouwingen plaats. De inbreng van de SP stond in het teken van de maat van Horst aan de Maas en het creëren van kansen voor alle inwoners van onze gemeente. In de toelichting op de plannen en ideeën die de SP heeft ingebracht leest u vandaag het vierde en laatste deel: kunst en cultuur.Kunst

Wanneer we als gemeente vooruit willen komen, dan hebben we creatieve mensen met durf en doorzettingsvermogen nodig. De SP wil dat Horst aan de Maas de komende jaren haar beleid ten aanzien van kunst en cultuur verder ontwikkelt.

De bibliotheek vervult een belangrijke culturele rol in onze gemeente. De bibliotheek is de aanjager bij het organiseren van lezingen, schrijversbezoeken en leesprojecten op scholen. Daarnaast heeft de bibliotheek nog tal van functies op het gebied van informatieverstrekking en ontmoeten. Deze functies moeten de komende tijd versterkt worden. Dit kan door bibliotheeksteunpunten in de kleine kernen op te zetten, de bibliotheek geschikt te maken als expositieruimte en door te kiezen voor een goede afstemming met het nieuwe Gasthoês (Kulturhus).

De plannen voor de nieuwe inrichting van ’t Gasthoês moeten gericht zijn op het versterken van de cultuurfunctie van dit gebouw. De SP heeft de indruk dat er naar een Gasthoês wordt toegewerkt waarin een flink aantal zorggerelateerde voorzieningen worden ondergebracht. Er moet daarom gewaakt worden voor een uitholling van de cultuurfunctie van het Gasthoês. Want een theater, verenigingsruimtes en repetitieruimten brengen misschien minder op, maar juist deze ruimtes moeten als het aan de SP ligt een wezenlijk onderdeel gaan vormen van het nieuwe Gasthoês.

Om kunstenaars een groter podium te bieden moeten leegstaande panden tijdelijk beschikbaar gesteld worden als expositieruimte en atelier.

Thijs Coppus, fractievoorzitter SP Horst aan de Maas
077-3988100 / horst@sp.nl