Toekomst oudheidkamer

3 oktober 2006

Toekomst oudheidkamer

Dinsdag 3 oktober j.l. heeft de gemeenteraad gesproken over de nieuwe functie van het oude gemeentehuis aan de Steenstraat in Horst (voormalige oudheidkamer). Het college is van plan om een vrijetijdscentrum in het gebouw te huisvesten. Onderdeel van dit vrijetijdscentrum worden de VVV, een informatiepunt en een reisbureau. Het oude gemeentehuis
De SP staat achter het idee van het vrijetijdscentrum. De fractie denkt dat dit initiatief een meerwaarde voor het centrum van Horst kan betekenen. Maar de SP zet wel vraagtekens bij de manier waarop het college het reisbureau bij de plannen heeft betrokken.

Toen de SP kritiek leverde op het voornemen van het college Reisbureau van de Munckhof bij de plannen te betrekken, gaf Wethouder Litjens in de discussie met de SP aan dat er bewust voor gekozen is om alleen Munckhof Reisbureau te vragen om deel uit te gaan maken van het nieuwe plan. Hierdoor hebben andere ondernemers geen kans gehad. De SP is van mening dat het huurrisico tot het risico van het ondernemerschap behoort. De gemeente zou dan ook niet moeten meebetalen aan het uitkopen van het huurcontract van het reisbureau elders in Horst.

De financiering van de renovatie van het oude gemeentehuis is gebaseerd op toekomstige huurinkomsten. In de raadsvergadering werd door de wethouder opgemerkt dat afwijzing van de huurconstructie zou betekenen dat de plannen flinke vertraging op zouden kunnen lopen en er weer een pand in het centrum van Horst leeg zou komen te staan.

De SP is van mening dat de raad hierdoor onder oneigenlijke druk is gezet. Aanvankelijk nam de SP-fractievoorzitter Thijs Coppus de woorden "chantage" in de mond. Toen zowel de burgemeester als de raad over dat woordgebruik struikelden (Burgemeester van Rooij: "De feitelijke betekenis van chantage is "geldafpersing door bedreiging met bekendmaking van ware of verzonnen feiten"), trok Coppus dat woord in. Hij vond de zaak op zich belangrijker dan gesteggel over zijn woordgebruik.

"Het centrum van Horst is belangrijk en ook de SP is van mening dat er snel iets gedaan moet worden. Maar we zijn niet van plan om op basis van deze druk besluiten te nemen waar we ons niet in kunnen vinden", aldus Thijs Coppus. De SP heeft daarom wel ingestemd met de realisatie van een vrijetijdscentrum in de oudheidkamer, maar de SP kan zich niet vinden in de plannen om het huurrisico van reisbureau Munckhof gedeeltelijk over te nemen.

Thijs Coppus
Fractievoorzitter SP Horst aan de Maas