Betaalbaar wonen, ook voor jongeren

3 september 2006

Betaalbaar wonen, ook voor jongeren

Het college van burgemeester en wethou-ders is van plan om 30 starters op de woningmarkt te voorzien van een lening van 30.000 euro.  jongerenhuisvesting in de Doolgaardstraat De regeling is ter ondersteuning en moet jongeren een kans geven om een eigen woning te kunnen kopen. Een stap in de goede richting. Maar er zijn ook kanttekeningen te plaatsen.

De afgelopen jaren is er gelukkig meer aandacht gekomen voor woningbouw voor jongeren. Daarom zijn dit soort initiatieven zeker een goede stap in de richting. Het nadeel is dat lang niet alle starters hiermee geholpen zijn. Het probleem gaat simpelweg dieper en is niet alleen op te lossen met het afgeven van een lening.

De afgelopen jaren zijn er in Horst aan de Maas vooral dure koopwoningen gebouwd. Huurwoningen zijn er amper gerealiseerd. In de planning van de bouw van nieuwe wijken in Horst-west worden eerst de dure woningen gerealiseerd, vervolgens pas de sociale huur- en koopwoningen. Tegelijkertijd is Wonen Horst bezig met een deel van haar woningen in de verkoop te doen.

De groep mensen die op dit moment op een woning wachten bestaat niet alleen uit potentiële kopers, maar zeker ook voor een groot deel uit mensen die een kleine flat of huis willen huren. Hier lijkt op dit moment weinig aandacht voor. Ook deze mensen verdienen ondersteuning.

Afgelopen juni heeft de SP gepleit voor een woningbouwbeleid waarin veel meer rekening wordt gehouden met starters en mensen die financieel minder draagkrachtig zijn. Om onze gemeente op lange termijn leefbaar te houden is dit van groot belang.

De komende tijd moet er gewerkt worden aan een nieuw evenwicht tussen sociale woningbouw en de duurdere vrije-sector woningen. Dit kan door een speciaal woningbouwprogramma voor jongeren op te zetten, de afspraken met Wonen Horst goed tegen het licht te houden en duidelijke keuzes te maken.

Thijs Coppus
Fractievoorzitter SP Horst aan de Maas