Reactie SP op coalitieakkoord

24 april 2006

Reactie SP op coalitieakkoord

In de raadsvergadering van dinsdag 18 april j.l. is het CDA/PvdA coalitieakkoord besproken.
SP-fractievoorzitter Thijs Coppus gaf commentaar op de inhoud van het akoord en stelde vast dat de inhoud van dat akkoord niets meer was dan "oude wijn in nieuwe zakken".
Oude zaken komen terug in het coalitieakkoord van CDA en PvdA

Coppus stelde - terugkijkend naar de coalitievorming - dat het de inzet van de SP was geweest om in het college te komen. "Maar, zo stelde hij, "helaas heeft het CDA andere keuzes gemaakt. Een gemiste kans".
Ook stelde Coppus vast dat het nieuwe coalitieakkoord een stuk dunner is dan vijf jaar geleden toen na de herindeling een college van CDA, PvdA en VVD aantrad. "In tegenstelling tot vijf jaar geleden lijkt echter niet alles van tevoren vast te staan", concludeert de SP-voorman. Hij spreekt dan ook de hoop uit, dat hierdoor meer ruimte ontstaat voor de gemeenteraad om zelf prioriteiten te stellen." Als SP zullen wij dat in ieder geval blijven doen", spreekt hij alvast de voornemens van de SP uit voor de komende raadsperiode.
De gemeenteraadsvergadering
Wat de inhoud van het akkoord betreft, zegt Coppus niet verrast te zijn. Het akkoord is volgens hem in grote lijnen een voortzetting van het beleid van de afgelopen jaren. Zeer letterlijk zelfs, want een deel van het programma bestaat uit besluiten die in de vorige coalitieperiode zijn genomen. Daarbij denkt Thijs Coppus bijvoorbeeld aan de realisatie van de nieuwe bibliotheek aan de Groenewoudstraat. Naar zijn mening lijken het CDA en de PvdA gekozen te hebben voor voortzetting van het beleid van de afgelopen jaren. "De kans dat er de komende jaren door het college nieuwe wegen ingeslagen worden, is hierdoor helaas klein", verzucht Coppus.
Fractievoorzitter Coppus verwoordde ook de uitgangspunten van de SP voor de komende raadsperiode. De SP staat volgens hem voor de maat van Horst aan de Maas. Voor hem betekent dit onder andere kleinschalige woon/zorgvoorzieningen voor ouderen in de kernen en wijken, inzetten op kleinschalige en duurzame landbouw, veel meer betaalbare huurwoningen en geen zandverwerkingsinstallatie in Grubbenvorst. Over deze zaken is weinig terug te vinden in het coalitieakkoord. De komende jaren zal - zo belooft hij - de SP vanuit de oppositie voor deze zaken blijven knokken.
Knorpop 2005Het enige echt nieuwe geluid in het coalitieprogramma is de nadruk die op communicatie ligt. Coppus meldt dat de SP het een goede zaak vindt dat het nieuwe college hier werk van wil gaan maken. Maar volgens hem zal de komende tijd uit moeten wijzen op welke manier dit verder vorm zal krijgen. Want communicatie is naar zijn mening een attitude. "Het gaat om de bereidheid om mensen te betrekken bij het maken van plannen en het nemen van besluiten", aldus Coppus.

Wilt u het volledige commentaar van Thijs Coppus op het coalitieakkoord lezen, klik dan hier.