Zonde-Geld-Award naar CDA. Horst aan de Maas

22 februari 2006

Zonde-Geld-Award naar CDA. Horst aan de Maas

Verbazingwekkende projecten? Ondoordachte maatregelen? Oplossingen die geen oplossing zijn? Regelrechte miskleunen? Er gaat wel eens iets mis. Jaarlijks verdwijnt er een boel geld in het putje zonder dat we er met z´n allen beter van worden. Zonde-Geld. De afgelopen weken hebben bezoekers van de website van de SP Horst aan de Maas een aantal voorbeelden van verspilling doorgestuurd. Een jury, bestaande uit SP-lijsttrekker Thijs Coppus, afdelingsvoorzitter Paul Geurts en secretaris Ton Hagens, heeft een keuze gemaakt uit de inzendingen. Het CDA is uiteindelijk uitverkozen om de Zonde-Geld-Award te ontvangen.
Zonde-Geld-Award

Aanvankelijk heeft de jury gekozen voor de melding van verspilling van geld bij de aanleg van een fietspad tussen Meerdal en Loohorst in America. Het fietspad kan niet gebruikt worden, omdat het afgesloten is met een hekwerk. Voordat de Award echt toegekend zou worden, is nagegaan of er inderdaad sprake is van verspilling. Navraag leerde dat het hek tijdelijk geplaatst is, omdat de werkzaamheden nog niet helemaal voltooid zijn, aldus wethouder Stas. Reden voor de jury om de andere meldingen te beoordelen.
duathlon Het oog van de jury viel vervolgens op de melding over de opvulling van de vacature voor wethouder van eind 2005 tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 7 maart 2006. De inzender meldde: In het verleden bij de fusie van drie gemeentes tot Horst aan de Maas is gekozen voor een extra wethoudersfunctie. Deze zou te zijner tijd weer komen te vervallen. Nu zou dit dus automatisch kunnen worden uitgevoerd door vertrek van wethouder Knops. Echter hier wordt toch een nieuwe wethouder benoemd, die dus ingewerkt moet worden en hopelijk na de verkiezingen van 7 maart niet meer aan hoeft te treden. Hij zal dan echter wel recht hebben op wachtgeld. Hoeveel dit alles kost???? Te veel! Zonde geld dus!!!”, aldus de inzender. De inzender zag het geld liever besteedt aan gemeenschapsaccommodaties in de kleinere kernen en investeren in leefbaarheid. De jury kon zich vinden in dit voorbeeld van verspilling van gemeenschapsgeld.

De bedoeling was dat een delegatie van de SP op 22 februari de Zonde-Geld-Award zou overhandigen aan de burgemeester of één van de wethouders van het CDA. Niemand van de CDA-collegeleden was echter beschikbaar. Reden voor de SP om de Award aan het CDA uit te reiken via de digitale snelweg. Via e-mail werd aan de lijsttrekker van het CDA, Leon Litjens, de Zonde-Geld-Award toegezonden, omdat het vooral die partij was, die voor zo’n korte periode nog een wethouder wilde benoemen, met alle kosten van dien. De brief aan het CDA is ook geplaatst op de website van het CDA (onder “Forum”).